I skyrius: MŪSŲ PLANETA ŽEMĖ
Siūlomas pamokų skaičius: 9 pamokos
Pamokos
tema
|
Sąvokos
|
Praktinė
veikla
|
Namų
darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1. Geografija
žemės aprašymas
|
Geografija, Eratostenas,
geografijos žodynai, enciklopedijos, spauda, internetas.
|
ŽEMĖ, I d. 9 p., 2, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 1 p., 1(1,2) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 9 p., 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 1 p. 2 užd.
|
Savais žodžiais paaiškina, kas yra geografija ir
nurodo jos reikšmę žmonių gyvenime.
Žino geografijos žinių šaltinius.
Supranta pažintinių kelionių svarbą.
|
2.
Kas yra gamtinė ir visuomeninė geografija
|
Pavojingi gamtos reiškiniai, geografinė aplinka, gyventojų
geografija, paslaugų geografija, politinė geografija, žmonių gyvenimo
lygis.
|
ŽEMĖ, I d. 42 p., 2 užd.(1).
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 3 p., 1, 2 užd..
|
ŽEMĖ, I d. 42 p., 2 užd.(2).
|
Supranta ką tiria ir aiškina gamtinė bei visuomeninė geografija.
Pateikia pavyzdžių, kaip žmonės prisitaiko gyventi
prie įvairių sąlygų.
Išsako nuomonę apie žmonių veiklos rūšis,
labiausiai keičiančias gamtinę aplinką.
|
3.
Žemėlapis ir atlasas savita geografijos kalba
|
Eratostenas, Klaudijas Ptolemajas,
kartografai, kartografija, Gerardas Merkatorius,
atlasas, vietovardis, geografinė padėtis.
|
ŽEMĖ, I d. 15 p., 3, 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 4 p., 14 užd..
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 4 p., 5 užd..
|
Suvokia žemėlapio reikšmę, savais žodžiais nusako
kada ir kas jais naudojasi.
Lygina ir apibūdina gamtinį, politinį ir teminius
žemėlapius.
Moka savarankiškai naudotis įvairiais žemėlapiais.
|
4.
Pažintis su darbo metodais geografijos pamokoje
|
Geografijos kabinetas, projektinis darbas,
medžiagos.
|
|
|
Supranta kaip dirbti grupėje. Žino diskusijos
reikalavimus. Suvokia, kas tai yra projektinis darbas.
|
5. Kokios formos žemė?
|
Gaublys, Žemės ašis, Šiaurės ašigalis, Pietų
ašigalis, pusiaujas, pusrutulis, lygiagretės, dienovidiniai, geografinis
tinklelis.
|
ŽEMĖ, I d. 23 p., 5, 6 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 5,6 p., 68(1, 2) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 42 p., 3 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 6 p., 8(3) užd..
|
Žino, kaip įsitikinti, kad Žemė apvali.
Žino kas yra gaublys, įvardija gaublio elementus.
Žino geografinio tinklo elementus ir parodo juos
pasaulio gamtiniame žemėlapyje.
|
6. Žemynai
ir vandenynai
|
Žemynai, vandenynai, jūra, sąsiauris, įlanka, sala,
salynas, pusiasalis.
|
ŽEMĖ, I d. 27 p., 1, 2, 3 užd.
ir 43 p. 4, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 7 p., 9(AE) užd..
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 8, 9 p., 10 užd..
|
Išvardija ir parodo gamtiniame žemėlapyje bei
gaublyje žemynus ir vandenynus.
Žino, kad Europos ir Azijos riba sutartinė.
Žino, kas yra jūra, įlanka, sąsiauris, sala,
salynas ir pusiasalis.
|
Projektinis darbas Žemynų įvairovė. Pastaba: žr.
ŽEMĖ I d. 18, 19 p. Kas yra projektinis darbas.
|
7. K. Kolumbas ieško saugaus jūrų kelio į Indiją
|
Kristupas Kolumbas, indėnai, Amerika.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 11 p., 15, 16 užd..
|
ŽEMĖ, I d. 43 p., 6 užd..
|
Žino, kurios priežastys skatino europiečius
ieškoti kelių į Indiją.
Žino, kad Kolumbas pirmasis ryžosi pasiekti Indiją
plaukdamas į vakarus.
Argumentuoja, kodėl vietinius gyventojus K.
Kolumbas pavadino indėnais.
Supranta, kad K. Kolumbas atvyko ne į Indiją, o
atrado naujas žemes.
|
8. Fernando Magelano kelionė aplink pasaulį
|
Fernandas Magelanas, Didžiųjų geografinių atradimų
epocha.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 12 p., 17, 18 užd..
|
ŽEMĖ, I d. 43 p., 6 užd..
|
Žino, kad pirmąją kelionę aplink pasaulį atliko F.
Magelanas.
Žino, kodėl perplauktas vandenynas pavadintas
Ramiuoju.
Žino, kad F. Magelano ekspedicija įrodė, jog Žemė
apvali.
|
9. Dabarties moksliniai tyrimai
|
Žemės gelmės, vandenyno dugnas, meteorologiniai
reiškiniai.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 13 p., 19 užd..
|
ŽEMĖ, I d. 39 p., 4 užd..
|
Žino, kuriose srityse atliekami dabartiniai
moksliniai tyrimai.
Supranta dabarties mokslinių tyrimų sudėtingumą ir
svarbą žmonijos gyvenime.
|
II skyrius: ORIENTAVIMASIS VIETOVĖJE
Siūlomas pamokų skaičius: 6 pamokos
Pamokos tema
|
Sąvokos
|
Praktinė veikla
|
Namų darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1.
Kas yra orientavimasis
|
Horizontas, horizonto linija, pagrindinės pasaulio
kryptys, tarpinės pasaulio kryptys, kompasas, šiaurės magnetinis polius,
GPS.
|
ŽEMĖ, I d. 47 p., 3 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 14 p. 1(14) užd.,
15 p., 2 užd..
|
ŽEMĖ, I d. 68 p., 2 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d.
užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 15 p., 1(5) užd..
|
Žino pagrindines ir tarpines pasaulio kryptis.
Moka naudotis kompasu. Nustato pagrindines ir
tarpines pasaulio kryptis.
Žino, kuo GPS prietaisas pranašesnis už įprastą
kompasą.
|
2.
Orientavimosi aplinkoje būdai
|
Šiaurinė žvaigždė, Didieji Grįžulo Ratai.
|
ŽEMĖ, I d. 48 p., 2 užd.,
49 p. 3, 4, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 16 p., 3(1, 2) užd..
|
Rekomenduojama vėlų vakarą, esant giedram dangui,
surasti Didžiųjų Grįžulo Ratų žvaigždyną ir Šiaurinę žvaigždę.
|
Geba orientuotis aplinkoje dienos ir nakties metu,
remiantis dangaus kūnais ir vietiniais aplinkos požymiais.
|
3. Mastelis
|
Mastelis, stambus mastelis, smulkus mastelis, vardinis
mastelis, skaitmeninis mastelis, linijinis mastelis.
|
ŽEMĖ, I d. 53 p., 2 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 17 p., 4(13) užd.,
18 p., 6(1), 7 užd..
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 18 p., 6(2) užd..
|
Sudaro kelio į mokyklą schemą.
Paaiškina mastelių praktinę reikšmę.
Įvardija linijinio, vardinio ir skaitmeninio
mastelio privalumus, skirtumus.
|
4.
Sutartiniai ženklai. Sutartinių ženklų įvairovė
|
Legenda, taškiniai, linijiniai, plotiniai.
|
ŽEMĖ, I d. 57 p., 1, 2 užd.,
68 p., 3 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 19 p., 8, 9 užd..
|
ŽEMĖ, I d. 68 p., 4 užd..
|
Žino plano ir žemėlapio sutartinius ženklus, moka
juos nupiešti.
Skaito topografinį žemėlapį.
|
5. Kaip naudotis miesto planu
|
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 20 p., 10(14) užd..
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 20 p., 10(5) užd..
|
Moka naudotis miesto planu.
|
6. Kaip
žemėlapyje pavaizduoti reljefą
|
Santykinis aukštis, reljefas, absoliutinis
aukštis, aukščio taškas, horizontalės, juostinis spalvinimas aukščio skalė.
|
ŽEMĖ, I d. 68 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 21 p., 11(16) užd., 12(13) užd., 22 p., 13
(1, 2) užd...
|
ŽEMĖ, I d. 61 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 22 p., 13(35) užd.,
23 p., 15(2) užd..
|
Žino, kad vietovės aukštis matuojamas nuo jūros
lygio.
Žino, kad topografiniuose žemėlapiuose reljefas
vaizduojamas horizontalėmis, o nuolydžio kryptį parodo kalnabrūkšniai.
Žino, kad gamtiniuose arba fiziniuose žemėlapiuose
naudojamas juostinis spalvinimas pagal aukščio skalę.
|
III skyrius: Mūsų Tėvynė Lietuva
Siūlomas pamokų skaičius:
4 pamokos
Pamokos tema
|
Sąvokos
|
Praktinė veikla
|
Namų darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1. Lietuvos
geografinė padėtis
|
Geografinė padėtis, Baltijos šalis, Europos
geografinis centras.
|
ŽEMĖ, I d. 73 p., 2 užd.,
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 24 p. 1(17) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 83 p., 2, 3 užd..
|
Geba apibūdinti ir įvertinti Lietuvos geografinę
padėtį.
Žino svarbiausius valstybės požymius.
Žino ir žemėlapyje parodo Lietuvos kaimynines
valstybes.
|
2. Kaip
valdoma Lietuvos valstybė
|
Monarchija, respublika, administracinis
suskirstymas, savivalda, apskritis, rajonas.
|
ŽEMĖ, I d. 75 p., 2, 3, užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 25 p. 2(14) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 83 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 25 p. 3 užd..
|
Paaiškina kuo skiriasi monarchinė valstybė nuo
respublikos.
Žino kas Lietuvos valstybės valdyme atlieka
svarbiausią vaidmenį.
|
3. Kuo
garsi mūsų šalis?
|
Kultūros paminklai.
|
ŽEMĖ, I d. 77 p., 2, 5, 6 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 26 p., 4(13) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 83 p., 6 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 27 p. 5(1, 2) užd..
|
Suvokia, kad visą laiką reikia domėtis gimtuoju
kraštu, daug keliauti, aplankyti kuo daugiau garsių Lietuvos objektų.
|
Projektinis darbas Lietuvos etnografinės sritys.
|
4. Lietuva
Europos Sąjungos valstybė
|
Europinė kultūra, demokratija, tarptautinė organizacija,
Europos Sąjunga.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 28 p., 6(14) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 81 p., 4 užd.,
83 p. 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 29 p., 7 užd..
|
Geba paaiškinti, kas yra Europos Sąjunga.
Žino, kokias galimybes turi Europos Sąjungos
valstybių piliečiai.
|
IV skyrius: Žemės gelmės ir paviršių įvairovė
Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos
Pamokos
tema
|
Sąvokos
|
Praktinė
veikla
|
Namų
darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1. Žemės
kilmė ir sandara
|
Žemės pluta, mantija, branduolys.
|
ŽEMĖ I d. 87 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 30 p., 1(15) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 112
p., 2 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d.
|
Sugeba papasakoti, kaip susidarė mūsų planeta
Žemė.
Žino, kad Žemė sudaro branduolys, mantija ir Žemės
pluta.
Geba apibūdinti kiekvieną Žemės apvalkalą.
|
2. Kas
sudaro Žemės plutą
|
Litosfera, žemyninė pluta, vandenyninė pluta,
geologai, uolienos, mineralai, naudingosios iškasenos.
|
ŽEMĖ, I d. 89 p., 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 31 p., 2, 3 užd..
|
ŽEMĖ, I d.112 p.,4 užd.(1).
|
Išsako savo nuomonę, kodėl reikia tirti Žemės
gelmes.
Paaiškina, kuo skiriasi žemyninė pluta nuo
vandenyninės.
Paaiškina, kuo skiriasi uoliena nuo mineralo.
Žino, kokių naudingųjų iškasenų randama Lietuvoje.
|
3. Judantys
žemynai
|
Alfredas Vegeneris,
žemynų dreifas, litosferos plokštės.
|
ŽEMĖ, I d. 91 p., 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d.
32, 33 p., 4(1, 2), 5(1, 2) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 112 p., 3 užd..
|
Žino, kaip kito žemynų išsidėstymas per
pastaruosius 200 mln. metų.
Išvardija didžiąsias litosferos plokštes.
Paaiškina plokščių judėjimo pasekmes.
|
4. Žemės
drebėjimai
|
Žemės drebėjimas, seisminės bangos, židinys,
epicentras, seisminė sritis, seismografas, Richterio skalė.
|
ŽEMĖ, I d. 93 p., 3 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d.34 p., 6(13), 7(13) užd.,
35 p., 9(1, 2) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 112 p., 4 užd.(3).
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
I d. 35 p., 8 užd..
|
Paaiškina žemės drebėjimų priežastis.
Įvertina žemės drebėjimų padarinius pagal
Richterio skalę.
Analizuoja cunamio priežastis, padarinius ir
galimybes išsigelbėti.
|
5. Ugnikalniai
|
Magma, ugnikalnis, krateris, šoninis krateris,
židinys, lava, užgesęs ugnikalnis, veikiantis ugnikalnis, karštosios
versmės, geizeriai.
|
ŽEMĖ, I d. 99 p., 3 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 36 p., 10(1, 2) užd., 11 užd., 12(14) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 112 p., 4 užd.(4),
5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 37 p., 13(1, 2) užd., 14 užd..
|
Paaiškina ugnikalnių susidarymo priežastis.
Žino pagrindines ugnikalnio dalis.
Nurodo magmos ir lavos skirtumus.
Parodo gamtiniame pasaulio žemėlapyje žinomiausių veikiančių
ugnikalnių pavyzdžių.
|
6. Kalnai
Žemės puošmena
|
Reljefas, kalnai, kalnagūbris, žemi, vidutiniai ir
aukšti kalnai.
|
ŽEMĖ, I d. 101 p., 1, 2, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 35 p., 8 užd..
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 38 p., 16(13) užd..
|
Įvardija kalnų reljefo elementus.
Rodo gamtiniame žemėlapyje aukščiausius
pasaulio kalnus.
Paaiškina kalnų kilmę.
|
7. Kodėl kalnai virsta lygumomis?
|
Žemės išorinės jėgos, lygumos, žemumos, aukštumos,
plokščiakalniai.
|
ŽEMĖ, I d. 105 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 40 p., 19 užd,
20(13) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 105 p., 6(1) užd..
|
Paaiškina, kurie gamtiniai veiksniai ardo
uolienas.
Žino, kaip pagal aukštį skirstomos lygumos.
Gamtiniame pasaulio žemėlapyje rodo didžiausias
pasaulio lygumas.
|
8. Lietuva lygumų kraštas
|
Ledynai, ledynmečiai, rieduliai.
|
ŽEMĖ, I d. 107 p., 1, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, I d. 40 p., 21(15) užd., 22(14) užd..
|
ŽEMĖ, I d. 112 p., 4 užd.(5).
|
Žino, kad Lietuvos paviršių suformavo ledynai.
Žino aukščiausią Lietuvos tašką (kalną) ir jį
parodo Lietuvos gamtiniame žemėlapyje.
Išvardija keletą didžiausių riedulių Lietuvoje.
|
Antra dalis
V skyrius: Žemė melsvoji planeta
Siūlomas pamokų skaičius: 6-7 pamokos
Pamokos
tema
|
Sąvokos
|
Praktinė
veikla
|
Namų
darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1. Žemė
vandens planeta
|
Druskingas vanduo, kondensacija, paviršiniai
vandenys, požeminiai vandenys, vandens apytakos ratas.
|
ŽEMĖ, II d. 126 p., 1 užd.,
127 p., 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
II d. 2 p., 2 užd. (1)
|
ŽEMĖ, II d. 148 p., 2 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
II d. 2 p., 2 užd. (2)
|
Žino vandens reikšmę, komentuoja vandens apytakos
ratą.
Paaiškina, kas yra paviršiniai ir požeminiai
vandenys.
|
2. Jūrų
ir vandenynų vanduo
|
Vandens druskingumas, promilės, vandenynų srovės,
šiltosios srovės, šaltosios srovės.
|
ŽEMĖ, II d. 131p., 2, 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 3 p., 4 užd.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ,
II d. 3 p., 3 užd.
|
Žino, kodėl jūrų ir vandenynų vanduo druskingas ir,
kad druskingumas matuojamas promilėmis.
Paaiškina vandenynų srovių susidarymo priežastis,
nurodo jų įtaką gamtai.
Komentuoja Golfo srovės kelią ir jos poveikį
Europos šalių klimatui.
|
3. Gintarinė Baltija
|
Vidinė jūra, sąsiauris, įlanka, keltai.
|
ŽEMĖ, II d. 133 p., 16 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 4 p., 5 užd.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 4 p., 6 užd.
|
Geba pagal planą apibūdinti Baltijos jūrą. ŽEMĖ II
d., 132 p..
Žino Baltijos jūros taršos problemas.
|
4. Upės
mėlynieji vandens takai
|
Ištaka, žiotis, intakas, upės baseinas, vandenskyra,
slėnis, vaga, salpa.
|
ŽEMĖ, II d. 137 p., 25 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 5 p., 7,8 užd.;
6 p., 9 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 137 p., 6 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 6 p., 10 užd.;
7 p., 11 užd.
|
Nurodo upės pradžią (šaltinį, ežerą, pelkę) bei
pabaigą (žiotis).
Žemėlapyje rodo ilgiausias pasaulio upes ir jų
baseinus.
|
5. Lietuva Nemuno kraštas
|
Rėvos, vandeningumas, potvynis, delta.
|
ŽEMĖ, II d. 139 p., 2, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 8 p., 13 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 149 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 9 p., 14 užd.
|
Žino kokį Lietuvos plotą užima Nemuno baseinas.
Žino ir žemėlapyje parodo kairiuosius ir
dešiniuosius Nemuno intakus.
|
Rekomenduojamas projektinis darbas Upelio
tyrimas, ŽEMĖ II d., 140143 p..
|
6. Ežerai
Žemės perlai
|
Ežerynai, tvenkiniai.
|
ŽEMĖ, II d. 145 p., 3, 4 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 9 p., 15 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 148 p., 3 užd.,
149 p., 7 užd...
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 9 p., 16 užd.
|
Paaiškina ežero ir jūros skirtumus.
Žino, kokios kilmės ežerų daugiausia Lietuvoje.
Nurodo žmogaus sukurtus vandens telkinius, žino jų
paskirtį.
Žemėlapyje rodo didžiuosius Lietuvos ežerynus.
|
VI skyrius: Orai ir klimatas
Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos
Pamokos
tema
|
Sąvokos
|
Praktinė
veikla
|
Namų
darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1.Atmosfera Žemės skraistė
|
Atmosfera, ozono sluoksnis, šiltnamio reiškinys.
|
ŽEMĖ, II d. 152 p., 3 užd.,
153 p., 6 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 12 p., 1, 2 užd.
13 p., 4 užd.
|
Užd. sąs. ŽEMĖ, II d. 13 p.,
3 užd.
|
Žino atmosferos reikšmę ir kai kurių sluoksnių
sandarą: troposferą, stratosferą, ozono sluoksnį.
Paaiškina, ką reiškia šiltnamio reiškinys,
suvokia jo pasekmes žmonijai.
|
2. Orai
šiandien, rytoj, poryt
|
Orai, oro temperatūra, debesuotumas, krituliai,
atmosferos slėgis, vėjas, meteorologija, liaudies meteorologija, orų
prognozė, sinoptikai.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 14 p., 5, 6 užd.
16 p., 8 užd.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 15 p., 7 užd.
16 p., 9 užd.
|
Skiria sąvokas oras ir orai.
Žino ir išvardija orų rodiklius.
Žino, kurių profesijų žmonėms labai svarbi orų
prognozė.
|
3. Oro
temperatūra
|
Oro temperatūra.
|
ŽEMĖ, II d. 159 p., 2 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 18 p., 2,3,4,5 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 178 p., 2 užd.(1).
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 18 p., 13 užd.
|
Paaiškina, kaip per parą kinta oro temperatūra.
Komentuoja, kaip kylant į kalnus kinta oro temperatūra.
|
Rekomenduojama užduotis ŽEMĖ II d.,165 p..
|
4. Vandens
garai ore
|
Vandens garai, rūkas, debesys, sluoksniniai,
kamuoliniai, plunksniniai.
|
ŽEMĖ, II d. 160 p., 3, 6 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 19 p., 14 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 178 p., 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 19 p., 15 užd.
|
Žino ir paaiškina, kaip susidaro debesys.
Skiria pagrindinius debesų tipus: sluoksninius,
kamuolinius, plunksninius.
|
5. Kritulių
įvairovė
|
Krituliai, lietus, sniego danga, rasa, šerkšnas,
kruša, kritulių kiekis, kritulmatis.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 21 p., 18, 19 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 178 p., 2 užd.(2),
3 užd, 179 p., 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 20 p., 16, 17 užd.
|
Paaiškina, kaip susidaro lietus, sniegas, rasa,
šerkšnas ir kruša.
Įvertina kritulių teigiamą ir neigiamą poveikį
žemės ūkiui ir žmonių buičiai.
Žino, kaip matuojamas kritulių kiekis
|
Rekomenduojama užduotis ŽEMĖ II d.,165 p.
|
6. Vėjas judantis oras
|
Atmosferos slėgis, barometras, vėjas, dienos
brizas, nakties brizas, vėjarodis, anemometras.
|
ŽEMĖ, II d. 167 p.,13 užd.,
168 p., 57 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 22 p., 20, 21, 23 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 179 p., 5, 6, 8 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 23 p., 24 užd.
|
Žino vėjų susidarymo priežastis.
Suvokia barometro veikimo principą.
Pagal vėjarodį nustato vėjo kryptį.
Samprotauja apie vėjo jėgos panaudojimo galimybes.
|
7. Metinis Žemės judėjimas
|
Šiaurės atogrąža, Pietų atogrąža,
lygiadienis,keliamieji metai.
|
ŽEMĖ, II d. 170 p., 1 užd.,
171 p., 2 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 24 p., 25 užd.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 24 p., 26 užd.
|
Paaiškina, kodėl keičiasi metų laikai.
Paaiškina, kodėl ties pusiauju yra šilčiau, o ties
ašigaliais šalčiau.
Žino, kada Žemėje būna keliamieji metai.
|
8. Šilumos pasiskirstymas Žemėje
|
Klimatas, geografinė platuma, šilumos juostos,
karštoji juosta, vidutinės juostos, šaltosios juostos.
|
ŽEMĖ, II d. 172173 p., 1 užd.
analizė, 173 p., 2, 4 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 25 p., 27 (1,2,3) užd.
|
ŽEMĖ, II d. 179 p., 9 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 25 p., 27 (4,5) užd.
|
Žino, kad kiekviena Žemės vieta turi savo klimatą,
kurio būdingi orai kartojasi kas met.
Žino, kad pagal gaunamos šilumos kiekį, Žemės
paviršiuje išskiriamos 5 temperatūros (šilumos) juostos: karštoji, dvi
vidutinės ir dvi šaltosios.
|
Rekomenduojamas projektinis darbas Orai ir
klimatas. ŽEMĖ II d., 174, 175 p..
|
VII skyrius: Žemė gyvybės planeta
Siūlomas pamokų skaičius: 5 pamokos
Pamokos
tema
|
Sąvokos
|
Praktinė
veikla
|
Namų
darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1. Ten,
kur karšta ištisus metus
|
Drėgnieji pusiaujo miškai, džiunglės, dykuma.
|
ŽEMĖ II d., 183 p., 3, 4, 7 užd.,
194 p., 3 užd.
|
ŽEMĖ II d., 194 p., 2 (1) užd.
|
Parodo žemėlapyje pusiaujo miškų paplitimą Žemėje.
Apibūdina pusiaujo mišką ir palygina su vidutinių
platumų miškais.
Parodo žemėlapyje Saharos
dykumą, nurodo būdingus dykumos bruožus.
Žino, kaip dykumų augalai ir gyvūnai prisitaiko
prie gamtos sąlygų.
|
2. Ten,
kur vėsu ir šalta ištisus metus
|
Arktis, Antarktis, šiaurės pašvaistė, ledlaukiai, ledyninis skydas, tundra, vidutinės
platumos, dirbamos žemės, mišrieji miškai.
|
ŽEMĖ, II d. 185 p., 13 užd..
|
ŽEMĖ, II d. 195 p., 4 užd.
|
Žino, kur yra Arktis ir Antarktis, parodo
žemėlapyje.
Nurodo Arkties ir Antarkties panašumus ir
skirtumus.
Žino ir žemėlapyje parodo vidutinių platumų
teritoriją Žemėje.
Žino, kad vidutinėse platumose ryški metų kaita.
|
3. Pasaulio
gyvūnijos įvairovė
|
Gyvūnų paplitimo karalystės, gamtosaugos
organizacijos, safaris.
|
ŽEMĖ, II d. 186 p., 2 užd.
analizė.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 28 p., 1, 2 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 195 p., 5 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 29 p., 3, 4 užd.
|
Žino, kad kiekvienai Žemės vietai savi gyvūnai.
Žino, kad gyvūnai prisitaikę prie klimatinių
sąlygų.
Siūlo būdus, kaip išsaugoti nykstančias gyvūnų
rūšis.
|
4. Mūsų krašto gyvoji gamta
|
Mišrieji miškai, pievos, pelkės.
|
ŽEMĖ, II d. 188 p., 1 užd.
žemėlapio analizė.
|
ŽEMĖ, II d. 189 p., 2. 3, 6 užd.
|
Paaiškina, dėl kokių priežasčių Lietuvoje iškirsta
daug miškų.
Žino apie miškų reikšmę Lietuvai.
Žino, kas yra Raudonoji Knyga.
|
5. Lietuvos gamta mūsų turtas
|
Saugomos teritorijos, pažintinis turizmas,
nacionalinis parkas, regioninis parkas, rezervatas, gamtos paminklas.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 30 p., 1, 2, 3, 4 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 195 p. 6 užd.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 31 p., 5, 6 užd.
|
Žino, kas yra rezervatas, regioninis parkas ir
nacionalinis parkas, pateikia pavyzdžių, parodo Lietuvos gamtiniame
žemėlapyje.
|
VIII skyrius: Žemė žmonių planeta
Siūlomas pamokų skaičius: 6 pamokos
Pamokos tema
|
Sąvokos
|
Praktinė veikla
|
Namų darbų užduotys
|
Pasiekimai
|
1.Gyventojų skaičius pasaulyje ir Lietuvoje
|
Gimstamumas, mirtingumas, gyvenimo trukmė,
emigracija.
|
ŽEMĖ II d., 198 p., 2, 3 užd.
analizė.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 32 p., 1, 3 užd.
|
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 32 p., 2 užd.
|
Žino, kiek gyvena Žemėje žmonių.
Suvokia, kad gimusiųjų ir mirusiųjų skirtumas rodo
gyventojų skaičiaus didėjimą ar mažėjimą.
Žino gyventojų skaičių Lietuvoje.
Nurodo priežastis, kodėl mažėja gyventojų skaičius
Lietuvoje.
|
2. Valstybės,
valstybės
|
Pasaulio politinis žemėlapis, valstybės, siena.
|
ŽEMĖ, II d. 200 p., 2 užd.
žemėlapio analizė.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 33 p., 4 užd.
34 p. 6 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 218 p., 4, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 33 p., 5 užd.
35 p., 8 užd.
|
Žino kelias didžiausias pasaulio valstybes.
Žino kelias daugiausiai gyventojų turinčias
valstybes.
Gali tas valstybes parodyti pasaulio politiniame
žemėlapyje.
Moka apskaičiuoti gyventojų tankumą.
|
3. Tautų
įvairovė pasaulyje ir Lietuvoje
|
Rasės, tautybės, kultūra, tautinės mažumos.
|
ŽEMĖ, II d. 203 p., 2, 5 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 36 p. 9 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 218 p., 2 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 36 p., 10 užd.
|
Apibūdina pagrindines žmonių rases, jų išorinius
požymius ir pasako, kur jie gyvena.
Žino, Lietuvos gyventojų tautinė sudėtį.
|
4. Kur
mes gyvename
|
Kaimai, miestai, senamiestis, miesto savivaldybė,
gyvenvietė.
|
ŽEMĖ, II d. 207 p., 3 užd.
analizė
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 37 p., 11 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 219 p. 7, 8 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 39 p., 12 užd.
|
Paaiškina, kas yra gyvenvietė, miestas, kaimas.
Analizuoja miesto ir kaimo privalumus bei
trūkumus.
Išvardija ir žemėlapyje parodo kelis milijoninius
miestus.
|
5. Kuo
verčiasi žmonės
|
Ekonomika, ūkio šaka, užsienio prekyba, eksportas,
importas, transportas, paslaugos.
|
ŽEMĖ, II d. 212 p., 1, 2 užd.
analizė.
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 39 p., 13 užd.
|
ŽEMĖ, II d. 219 p. 9 užd..
Užd.
sąs. ŽEMĖ, II d. 40 p., 14 užd.
|
Suvokia, kas yra ekonomika.
Skiria pirminę, antrinė ir tretinę ūkio šakas.
Žino, kas yra eksportas ir importas.
|
Rekomenduojamas projektinis darbas Vaisiai ir
daržovės iš viso pasaulio, ŽEMĖ II d., 214, 215 p.
|
40 p., 15 užd.
|
|