TEMINIS PLANAS VADOVĖLIUI ŽEMĖ 7 (II dalis) (Rytas Šalna, Georgijus Sapožnikovas, Giedrė Motiejuitė), BRIEDIS, 2009. |
||||
VI skyrius: AFRIKA |
||||
Siūlomas pamokų skaičius: 10 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos |
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai |
1. Afrikos geografinė
padėtis ir paviršiaus įvairovė |
Platforma, grabenas, vadė,
slenkstis, krioklys. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 1 p.,
1(15) užd., 2 p., 2(14)užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 2 p.,
5, 6 užd., 3 p., 3, 4 užd.. |
Apibūdina
ir įvertina Afrikos geografinę padėtį. Paaiškina
žemės drebėjimų šiaurės Afrikoje priežastis. Suvokia
naudingųjų iškasenų pasiskirstymo dėsningumus Afrikos žemyne. |
2. Afrikos kolonijinė
praeitis |
Vaskas da Gama, Deividas
Livingstonas, Henris Mortonas Stanlis, kolonija, misionieriai. |
ŽEMĖ, 2 d. 130 p., 2
žemėlapio analizė, 131 p., 4 žemėlapio analizė. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 4 p.,
6(13) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 4 p.,
5(1,2) užd.. |
Nurodo Afrikos kolonizavimo priežastis. Paaiškina, ką reiškia vergų prekyba (1516 a.). Žino keliautojų Vaskos da Damos, Deivido Livingstono ir Henrio Mortono
Stanlio nuopelnus tyrinėjant Afrikos žemyną. |
3. Afrikos tautos ir kalbos |
Arabiškoji Afrika, juodoji Afrika. |
ŽEMĖ, 2 d. 132 p., 1, 2
užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 4 p.,
7(1) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 158 p., 4 užd.. |
Žino į kokias dvi dalis skiriama Afrika pagal rasine sudėtį. Žino, kodėl daugelyje Afrikos šalių šnekama europiečių kalbomis. |
4. Nigerija jauna valstybė problemų sūkuryje |
Hausai, jorubai, ibai,
fulbiai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 5 p.,
8(13) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 5 p.,
9, 10 užd.. |
Rodo Nigerijos valstybę pasaulio politiniame žemėlapyje ir apibūdina
bei įvertina geografinę padėtį. Žino pagrindines Nigerijos tautas. Paaiškina pagrindines nesutarimų ir konfliktų priežastis Nigerijoje. |
5. Kaip gyvenama dykumoje |
Oazė, klajokliai, beduinai, tuaregai, datulė. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 6 p., 11(16) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 7 p., 12(13) užd.. |
Afrikos gamtiniame žemėlapyje rodo Saharos dykumą. Žino, kas yra oazė, paaiškina jų reikšmę dykumų gyventojams. Žino žemdirbystės vystymo oazėse ypatumus. Žino tuaregų gyvenimo būdo ypatumus. |
6. Egiptas ir Nilas
neatskiriami |
Upės oazė, felachai, Asvano užtvanka, dirvų druskėjimas, Sueco kanalas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 8 p., 13, 14 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 9 p., 15(1, 2) užd.. |
Egiptą rodo politiniame žemėlapyje, apibūdina ir įvertina Egipto
geografinę padėtį. Išvardija ir žemėlapyje parodo dideles Afrikos upes. Nusako Nilo upės svarbą felachų gyvenime. |
7. Afrikos džiunglių
gyventojai |
Pigmėjai, bantai, lydiminė žemdirbystė, manijokai, batatai, jamsai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 10 p., 16(13) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 158 p., 13
užd.. |
Žino apie Afrikos atogrąžų miškuose gyvenančių genčių gyvenimo būdą ir
problemas. |
8. Problemų sūkurys
Afrikoje |
Lušnynai, nepakankama mityba, epidemijos, AIDS, natūrinis ūkis. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 11 p., 17(1, 2) užd., 18 užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 158 p., 4 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 13 p., 20 užd.. |
Apibūdina pagrindines skurdo Afrikos šalyse priežastis. |
9. Sahelis negandų
sritis |
Sahelis, klajoklinė gyvulininkystė, dykumėjimas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 12 p., 19(1 5) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 153 p., 14 užd.. |
Apibūdina Sahelio geografinę padėtį, žino, kurių šalių teritorijos
patenka į šią sritį. Žino Sahelio negandas ir jų priežastis. |
10. Pietų Afrika
permainų šalis |
Apartheidas |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 13 p., 21(15) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 13 p., 21(4) užd.. |
Suvokia apartheidą kaip rasinės diskriminacijos politiką. |
VII skyrius: KITI PASAULIO KRAŠTAI |
||||
Siūlomas pamokų skaičius: 9 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos |
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai |
1. Australijos žemyno
geografinė padėtis ir atradimo istorija |
Abelis Tasmanas, Džeimsas Kukas, katorgininkas, aborigenai, rezervacijos. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 16
p., 1(16 užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 17
p., 2(19) užd.. |
Apibūdina ir įvertina Australijos žemyno geografinę padėtį. Paaiškina, kodėl Australija vadinama imigrantų šalimi. |
2. Australijos gamta |
Krikai, artezinis vanduo,
Uluru. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 18
p., 3(1) užd., 4(14) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 19
p., 5(15) užd.. |
Naudojantis gamtiniu žemėlapiu, apibūdina Australijos paviršių. Paaiškina, kodėl Australija toks sausringas žemynas. |
3. Keistas gyvasis
pasaulis |
Sterbliniai, skrubai, Didysis barjerinis rifas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 19
p., 6(13 užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 167 p., 1, 2,
4, 5 užd.. |
Išvardija, garsiausius savitus Australijos gyvūnus, nusako jų ypatybes
ir gyvenimo būdą. Apibūdina dažniausiai sutinkamus Australijos augalijos atstovus. Įvardija problemas, kurios atsirado į Australiją atvežus gyvūnų iš kitų
kraštų. |
4. Kodėl Australija turtinga? |
Fermos, merinosai,
dirbtinis drėkinimas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 20
p., 7(1, 2) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 20
p., 8(1, 2) užd.. |
Argumentuoja, kodėl Australija yra turtinga valstybė. Paaiškina, kodėl Australijoje daugiausiai auginami galvijai ir avys. |
5. Okeanija salų
rojus |
Okeanija, Melanezija, Mikronezija, Polinezija, vulkaninės salos,
koralinės salos, koralų rifai, pakrančių rifai, atolai, lagūna. |
ŽEMĖ, 2 d. 184 p., 3 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 21
p., 9(14 užd., 22 p., 10(13) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 21
p., 9(46) užd., 22 p., 10(4) užd., 11 užd., 12 užd.. |
Okeaniją rodo žemėlapyje, įvardija jos dalis. Žemėlapyje rodo po kelias valstybes, priklausančias Melanezijai,
Mikronezijai ir Polinezijai. Pasakoja apie Okeanijos gyventojų gyvenimo būdą, verslus, nuolat
ištinkančias negandas. |
6. Antarktidos žemyno
geografinė padėtis ir atradimo istorija |
Robertas Skotas, Roalis Amundsenas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 24
p., 15 užd., 16(1,2) užd., 23 p., 13(1) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 185 p., 6 užd.. |
Apibūdina Antarktidos geografinę padėtį, žino žemyno kilmę. Žino Antarktidos atradimo istoriją ir dabartinius mokslininkų
tyrinėjimus. |
7. Antarktida
beprotiško speigo gniaužtuose |
Ledyninis skydas, šelfiniai ledynai, glaciologai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 23
p., 13(2) užd., 14(13) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 184 p., 4 užd.. |
Įvertina Antarktidos gamtines sąlygas. Paaiškina, kodėl Antarktidoje toks šaltas klimatas ir iškrinta labai
mažai kritulių. Žino būdingus Antarktidai gyvūnus ir jų gyvenimo būdą. |
8. Arkties gamta |
Ledlaukiai, ledlaužiai, šiaurės pašvaistė, arktinė dykuma, tundra, planktonas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d., 25
p., 17(1, 2) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d., 25
p., 17(4) užd.. |
Paaiškina sąvoką Arktis, nusako ir įvertina geografinę padėtį. Apibūdina Arkties gamtines sąlygas, komanduoja kraštovaizdžius. |
9. Eskimai
atšiaurios Arkties gyventojai |
Eskimai, amžinasis įšalas, iglu, kajakas, harpūnas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 26
p., 18(14) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 26
p., 18(5) užd.. |
Žino, kuriose Arkties srityse gyvena eskimai. Žino eskimų gyvenimo būdą įvairiais metų laikais praeityje ir dabar.
Įvertina pokyčius. |
VIII
skyrius: LOTYNŲ AMERIKA |
||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 8 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos |
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai |
1. Amerikos
atradimas, užkariavimas ir kolonizavimas |
Karavelės, indėnai, kolonizavimas,
konkistadorai, kultūriniai augalai. Majai, actekai, inkai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 28 p., 1(14)
užd., 29 p., 2(1, 2) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 210 p., 3 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 29 p., 3(13)
užd.. |
Paaiškina Amerikos
žemyno pavadinimo kilmę ir kodėl gyventojai pavadinti indėnais. Įvertina senųjų
Amerikos civilizacijų laimėjimus. |
2. Lotynų
Amerikos gyventojai |
Rasinė sudėtis,
tautinė sudėtis, metisai, mulatai, sambai, kreolai |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 30 p., 4(1, 2)
užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 210 p., 4 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 30 p., 3 užd.. |
Paaiškina, kodėl
tokia marga tautinė Lotynų Amerikos gyventojų sudėtis. Išvardija
pagrindines ir mišrias Lotynų Amerikos gyventojų rases. Komentuoja Lotynų
Amerikos gyventojų teritorinį pasiskirstymą ir turtinės nelygybės priežastis. |
3. Kaip
gyvenama ir ūkininkaujama Peru Anduose |
Kosta, sjera, selva, kečujai, pončai,
Titikaka, aimarai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 31 p., 5(1)
užd., 32 p., 6(14) užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 31 p., 4 užd.. |
Apibūdina ir
įvertina Peru geografinę padėtį. Žino Peru gamtines
sritis ir gyventojų pasiskirstymo jose tradicijas. Paaiškina žemės ūkio
kultūrų auginimo priklausomybę nuo vertikaliojo zoniškumo. |
4. Lotynų Amerikos miestai magnetai |
Urbanizacija, favelos,
smogas. |
ŽEMĖ, 2 d. 211 p., 5 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 33 p., 7(1)
užd.. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 33 p., 7(2)
užd.. |
Paaiškina sąvoką
urbanizacija. Žemėlapyje rodo bent
penkis didžiuosius Lotynų Amerikos miestus. Žino žmonių iš
kaimiškų vietovių vykimo į miestus priežastis. Žino didžiųjų miestų
problemas. |
5. Amazonija miškų ir upių karalystė |
Amazonija, selva,
pororoka. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d.
34 p., 8(13) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 210 p., 2(1016) užd.. |
Nusako Amazonės
geografinę padėtį, žino, kodėl ji visą laiką vandeninga. Žino apie labai
turtingą Amazonijos augalijos ir gyvūnijos pasaulį. |
6. Amazonijos įsisavinimas bet kokia kaina? |
Transamazonija,
fazenda, maliarija. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d.
35 p., 9(1, 2) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 200 p., 1, 2, 3 užd.. |
Žino, kokiais
gamtiniais ištekliais turtinga Amazonija. Nurodo priežastis,
dėl kurių brazilai pradėjo Amazonijos įsisavinimo programą. Paaiškina, kodėl
Amazonijos miškai svarbūs ne tik Brazilijai, bet ir visiems planetos
gyventojams. |
7. Grėsmė Amazonijai ką daryti? |
Visuotinis klimato
atšilimas, erozija, darnioji plėtra, ekologinis turizmas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d.
35 p., 9(3) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 203 p., 1, 3, 4 užd.. |
Įvardija didžiausią
grėsmę keliančius Amazonijos miškų nykimo padarinius žmonijai. Vertina Brazilijos
vyriausybės programą darnioji plėtra. |
8. Bananai pasaulinė prekė |
|
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d.
36 p., 10(13) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 205 p., 4, 5 užd.. |
Žino, kokių
klimatinių sąlygų reikia bananams
augti. Vertina eilinio
žmogaus darbą bananų plantacijoje ir nurodo, kam pelningiausias bananų
verslas. |
IX
skyrius: JUNGTINĖS AMERIKOS VALSTIJOS |
||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 5 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos |
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai |
1. JAV
geografinė padėtis ir paviršiaus ypatumai |
Prerija. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 38 p., 1(13)
užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 229 p., 3 užd.. |
Apibūdina ir
įvertina JAV geografinę padėtį. Žemėlapyje rodo JAV
paviršiaus sritis, lygina Apalačų ir Uolinius kalnus, apibūdina Kordiljeros,
Didžiąsias ir vidurio lygumas. |
2. JAV klimato
ypatybės ir vidaus vandenys |
Tornadai, uraganai. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 38 p., 1(4)
užd., 39 p., 1(5) užd., 2(1, 2) užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 217 p., 8 užd.. |
Apibūdina JAV
klimato ypatumus. Palygina uraganą ir
tornadą. Žemėlapyje rodo JAV
upes ir ežerus. Įrodo, kad Didieji
Šiaurės Amerikos ežerai yra labai svarbūs JAV ir Kanadai. |
3. JAV
gyventojai |
Imigrantai iš Europos, juodaodžiai, lotynų
amerikiečiai, išeiviai iš Azijos, rezervacijos. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 40 p., 3(1, 2)
užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 221 p., 2 užd.. |
Apibūdina JAV gyventojų
rasinę sudėtį ir pasiskirstymą. Palygina pakitimus
indėnų gyvenime iki baltųjų pasirodymo ir dabar. |
4. Lotynų Amerikos miestai magnetai |
Aglomeracija,
dangoraižiai, verslo rajonas, getas. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 40 p., 4(14)
užd., 41 p., 5 užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 229 p., 3 užd.. |
Žemėlapyje rodo
dešimt didžiausių JAV miestų. Paaiškina, kas yra
aglomeracijos ir verslo rajonai. Įvardija
amerikietiško miesto bruožus, palygina juos su europietiškais miestais. |
5. JAV ekonomikos galiūnė |
Ekonominė krizė,
fermeriai, Specializacija. |
Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 42 p., 6(1, 2)
užd.. |
ŽEMĖ, 2 d. 229 p., 4, 5 užd.. Užd. sąs. ŽEMĖ, 2 d. 42 p., 6(3)
užd.. |
Žemėlapyje rodo ir
apibūdina svarbiausias JAV pramonės sritis. Faktais įrodo, kad
JAV yra pasaulio ekonomikos galiūnė. |