TEMINIS PLANAS GAMTOS MOKSLŲ VADOVĖLIUI EUREKA! 5
Edvardas Baleišis, Rimvyda Dagienė, Kęstutis Grinkevičius, Alvida
Lozdienė
BRIEDIS, 2005
1
skyrius: GYVYBĖS ĮVAIROVĖ Siūlomas
pamokų skaičius: 8 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Gyvas ar...? |
Gyvieji ir negyvieji objektai, gyvybės požymiai,
gyvieji organizmai. |
Vadovėlis, 11 p., 13 užd.; užduočių
sąsiuvinis 1 p., 2 užd., 2 p. 3 užd. |
Vadovėlis, 11 p. 4 užd.; užduočių
sąsiuvinis 1 p., 1 užd. |
Žino
gyvųjų ir negyvųjų objektų skirtumus. Naudoja klausimyną Gyvas ar negyvas?
gyviesiems ir negyviesiems gamtos objektams atskirti. Paaiškina, kas yra
gyvasis organizmas. |
2. Organizmų grupavimas |
Gyvūnai, augalai, mikroorganizmai, grybai,
stuburiniai ir bestuburiai gyvūnai. |
Vadovėlis, 13 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis 2 p., 4 užd., 3 p., 5 užd. |
Užduočių sąsiuvinis 3 p., 6 užd.,
4 p., 7 užd. |
Supranta bendriausius organizmų grupavimo
principus. Žino pagrindines organizmų grupes: gyvūnus, augalus,
mikroorganizmus ir grybus. Įvardija svarbiausius skirtingoms grupėms
priskiriamų organizmų bruožus. Skiria stuburinius gyvūnus nuo bestuburių. |
3. Stuburiniai gyvūnai |
Žinduoliai, paukščiai, ropliai, varliagyviai,
žuvys, šiltakraujai gyvūnai, šaltakraujai gyvūnai. |
Vadovėlis, 15 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis 4 p., 7, 8 užd.; |
Užduočių sąsiuvinis 5, 6 p., 911 užd. |
Žino pagrindines stuburinių gyvūnų grupes.
Įvardija svarbiausius žinduolių, paukščių, roplių, varliagyvių ir paukščių
bruožus. Geba priskirti stuburinį gyvūną prie šiltakraujų arba šaltakraujų. |
4. Projektas Zoologijos sodas |
|
Vadovėlis, 16, 17 p. projektinio
darbo atlikimo metodika; Išvyka į Lietuvos zoologijos sodą Kaune arba vietinį
žvėryną; darbas grupėse. |
Pasirengimas darbo pristatymui grupėse. |
Žino projektinio darbo etapus. Geba planuoti
darbus ir komunikuoti grupėje. Drąsiai išsako savo idėjas. Savarankiškai
ieško ir randa informacijos, moka ją apibendrinti ir pateikti. |
5. Projektas Zoologijos sodas |
|
Projektinio darbo pristatymas ir įvertinimas. |
|
Įdomiai ir išradingai pristato darbą. Atsako į
klausimus, dalyvauja diskusijose. |
6. Bestuburiai gyvūnai |
Plokščiosios, apvaliosios, žieduotosios kirmėlės,
moliuskai ir nariuotakojai. Vėžiagyviai, voragyviai, vabzdžiai, lerva,
lėliukė. |
Vadovėlis, 21 p., 15 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 7 p., 12, 13 užd. |
Užduočių sąsiuvinis 7, 8 p., 1416 užd. |
Žino pagrindines bestuburių gyvūnų grupes ir
bendriausius jų bruožus. Pateiktus nariuotakojus priskiria prie vėžiagyvių,
voragyvių arba vabzdžių. Nurodo, kaip vystosi vabzdžiai (drugiai). |
7. Žaliasis augalų pasaulis |
Žiediniai augalai, šaknys, stiebas, lapai,
žiedai, organai. |
Vadovėlis, 23 p., 1, 35 užd.; |
Vadovėlis, 23 p., 2 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 9 p., 17, 18 užd. |
Žino pagrindines augalų grupes ir bendriausius jų
bruožus. Išvardija žiedinio augalo organus ir nurodo jų paskirtį. Atpažįsta
keletą žiedinių augalų. |
8. Panašumai ir skirtumai |
Rūšis, paveldėti ir įgyti požymiai. |
Vadovėlis, 25 p., bandymas Susuktas
liežuvis, 15 užd., 2627 p., atpažinimo raktų sudarymas; užduočių
sąsiuvinis, 9 p., 19 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 10 p., 2022 užd. |
Apibendrintai paaiškina biologinės rūšies sąvoką.
Žino, kad tos pačios rūšies organizmai kiek skiriasi. Įvardija kelis
paveldėtus ir įgytus požymius. Sudaro paprastą gyvūnų arba augalų atpažinimo
raktą. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 28 p. |
2
skyrius: MEDŽIAGOS Siūlomas
pamokų skaičius: 11 pamokų |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Iš ko pagaminti daiktai? |
Medžiaga, gyvūninės ir augalinės medžiagos, organinės ir neorganinės medžiagos, gamtinės ir
dirbtinės medžiagos. |
Vadovėlis, 31 p., 1, 2, 4 užd.;
užduočių sąsiuvinis, 11 p., 13 užd. |
Vadovėlis, 31 p., 3 užd. užduočių sąsiuvinis, 12 p., 4 užd. |
Supranta sąvokos medžiaga mokslinę prasmę.
Skirsto medžiagas pagal kilmę. |
2. Projektas Kaip atpažinti medžiagas? |
Medžiagos savybės, medžiagos aprašas, metalai ir nemetalai. |
Darbas grupėse, rezultatų pristatymas; vadovėlis,
33 p., 14 bandymai; užduočių sąsiuvinis, 13, 14 p. 8, 9 užd. |
Vadovėlis, 33 p., 5 bandymas; užduočių
sąsiuvinis, 12, 13 p., 57 užd. |
Apibūdina medžiagų savybes. Sudaro medžiagos
aprašą. Skiria metalus nuo nemetalų. Pagal aprašymą susiplanuoja ir
savarankiškai atlieka paprastus bandymus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu,
lentele, formuluoja išvadas. |
3. Medžiagos ir jų panaudojimas |
|
Vadovėlis, 34 p., 13 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 14 p., 10, 12 užd. |
Vadovėlis, 34 p., 4 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 15 p., 11 užd. |
Savarankiškai tiria kasdienėje aplinkoje
aptinkamų medžiagų savybes. Sieja medžiagos savybes su jos panaudojimu. |
4. Kaip sudarytos medžiagos? |
Medžiagos dalelės, grynoji medžiaga, medžiagų
mišinys. |
Vadovėlis, 37 p., 1, 2 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 16 p., 14, 15 užd. |
Vadovėlis, 37 p., 3, 4 užd.; užduočių sąsiuvinis, 16 p., 13 užd. |
Žino, kad medžiagos sudarytos iš daugybės labai
mažų dalelių. Skiria grynąją medžiagą nuo medžiagų mišinio. |
5. Kaip išskirstyti medžiagų mišinį? |
Medžiagų mišinio išskirstymas, nusistojimas,
filtravimas, garinimas, košimas, sijojimas. |
Vadovėlis, 39 p., 24 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 17 p., 16 užd. |
Vadovėlis, 37 p., 1 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 17 p., 17 užd. |
Supranta, kad medžiagų mišiniui išskirstyti,
reikia žinoti jo sudedamųjų dalių savybes. Pateikia paprasčiausių, buityje
naudojamų mišinių išskirstymo būdų. |
6. Projektas Gėrimai |
|
Vadovėlis, 4045 p., darbo planavimas ir
aptarimas, susiskirstymas į grupes: 1. Arbatos; 2. Sultys; 3. Gaivieji gėrimai. |
Vadovėlis, 4041 p., 15 bandymai,
4243 p., 15 bandymai, 4445 p., 17 bandymai, pasiruošimas darbo
pristatymui. |
Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai
atlieka paprastus bandymus, tyrimus, apklausas. Taiko paprasčiausius medžiagų
mišinių išskirstymo būdus. Savarankiškai pasigamina įvairių tirpalų. Matuoja
tūrį, masę, naudodamas buitinius matavimo prietaisus. Nurodo pagrindinius
masės, tūrio vienetus ir juos naudoja. |
7. Projektas Gėrimai |
|
Darbo pristatymas |
|
Įdomiai ir išradingai pristato darbą. Atsako į
klausimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, diagrama, formuluoja
išvadas. |
8. Šiukšlinas pasaulis |
Atliekos, sąvartynas. |
Vadovėlis, 47 p., 3, 4 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 18 p., 1820 užd. |
Vadovėlis, 47 p., 1, 2, 5 užd.,
bandymas Pasidaryk muilo burbulų pūtimo mašiną; užduočių sąsiuvinis,
19 p., 21, 22 užd. |
Aiškina, siedamas su tarša, kodėl svarbu taupiai
naudoti įvairias medžiagas, pateikia taupymo buityje pavyzdžių. |
9. Išmesti ar perdirbti? |
Žaliavos, makulatūra, pakartotinis panaudojimas,
antrinės žaliavos, rūšiavimas. |
Vadovėlis, 48 p., 1, 2 užd. |
Vadovėlis, 48 p., 3 užd.; užduočių sąsiuvinis, 20 p., 23, 24 užd. |
Išvardija kelias antrines žaliavas. Suvokia
atliekų rūšiavimo ir pakartotinio panaudojimo svarbą. |
10. Gamta irgi perdirba |
Irimas (puvimas), pūdinys (kompostas). |
Vadovėlis, 51 p., 15 užd. |
Vadovėlis, 51 p., bandymas Pasidaryk
šiukšlyną; užduočių sąsiuvinis, 21 p., 25, 26 užd. |
Apibendrintai paaiškina biologinio irimo (puvimo)
sąvoką. Supranta irimo reikšmę. Neigiamai vertina aplinkos šiukšlinimą.
Nurodo atliekas, iš kurių galima gaminti pūdinį (kompostą). Įvardija pūdinį
kaip trąšą. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 52 p. |
3
skyrius: ŠILUMA Siūlomas
pamokų skaičius: 5 arba 6 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Šilumos šaltiniai |
Šilumos šaltiniai, gamtiniai ir dirbtiniai
šilumos šaltiniai. |
Vadovėlis, 55 p., 13 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 21 p., 1, 5 užd. |
Vadovėlis, 55 p., 4 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 22, 23 p., 24 užd. |
Paaiškina, kurie objektai vadinami šilumos
šaltiniais. Pateikia gamtinių ir dirbtinių šilumos šaltinių pavyzdžių.
Apibūdindamas šilumą, naudoja energijos sąvoką. |
2. Matuojame temperatūrą |
Termometras, skysčio termometras, lydymosi,
virimo temperatūra. |
Vadovėlis, 57 p., 14 užd., 58 p.
bandymai: Pasidaryk skardinį stovą! ir Išmatuok temperatūrą; užduočių
sąsiuvinis, p. 23, 24, 67 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 24, 25 p.,
812 užd. |
Žino laboratorinio skysčio termometro sandarą ir
geba juo nustatyti aplinkos temperatūrą. Žino temperatūros matavimo
vienetą Celsijaus laipsnį. Nubraižo temperatūros stulpelinę diagramą. |
3. Šildomas plečiasi, šaldomas traukiasi |
Objektų plėtimasis ir traukimasis. |
Vadovėlis, 61 p. 14 užd., 64 p.,
bandymai: Didėjanti moneta ir Kylantis vanduo. |
Vadovėlis, 61 p., bandymas Balionas
butelyje, 64, 65 p., bandymai: Vaiduoklis butelyje ir Augantis
virbalas; užduočių sąsiuvinis, 26 p., 1315 užd. |
Žino, jog daugelis objektų šildomi plečiasi, o
vėsdami traukiasi. Paaiškina skysčio termometro veikimo principą. |
4. Kaip sklinda šiluma? |
Geri ir prasti šilumos laidininkai. |
Vadovėlis, 63 p., 14 užd., 65 p.,
bandymas Kaip šiluma sklinda virbalu; užduočių sąsiuvinis, 27 p. 16 užd. |
Vadovėlis, 65 p., bandymai: Šildanti lempa
ir Kas geriau išsaugo šilumą?; užduočių sąsiuvinis, 27 p. 17,
18 užd. |
Žino, kad skirtingos medžiagos nevienodai
perduoda šilumą. Išvardija kelis gerus ir prastus šilumos laidininkus.
Paaiškina, kaip šildomame kambaryje susidaro šilumos srautas. Žino, kad
šiluma gali būti perduodama nematomais spinduliais. |
5. Projektas Šiluma (jei 3.3 ir 3.4 temoje neatliekami bandymai) |
|
Vadovėlis, 64, 65 p., 17 bandymai, darbas
grupėse. Darbo rezultatų pristatymas. |
|
Pagal aprašymą susiplanuoja ir savarankiškai
atlieka paprastus bandymus. Įdomiai ir išradingai pristato darbą. Atsako į
klausimus. Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, diagrama, formuluoja
išvadas. |
6. Pabėganti šiluma |
Šilumos izoliatoriai, termosas. |
Vadovėlis, 67 p., 1, 2, 4, 5 užd.;
užduočių sąsiuvinis, 28 p., 20 užd. |
Vadovėlis, 67 p., 3 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 27, 28 p., 19, 21 užd. |
Supranta šilumos taupymo būtinybę. Išvardija
kelis šilumos izoliatorius. Nurodo kelis namo (buto) šiltinimo būdus. Žino
termoso sandarą. Paaiškina, kodėl į šį indą įpiltas karštas (šaltas) skystis
ilgai išlieka karštas (šaltas). |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 70 p. |
4
skyrius: APLINKA IR EVOLIUCIJA Siūlomas
pamokų skaičius: 6 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Gyvūnų ir augalų namai |
Buveinė, aplinka, ekosistema. |
Vadovėlis, 73 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, p. 29, 2 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 29 p., 1 užd. |
Supranta, kodėl organizmai gyvena skirtingose
buveinėse. Pateikia buveinių pavyzdžių. Žino, jog kartu gyvenantys organizmai
glaudžiai susiję vieni su kitais, juos taip pat veikia negyvosios gamtos
veiksniai. |
2. Kaip išlikti? |
Prisitaikymas. |
Vadovėlis, 75 p., 13 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 30 p. 3 užd. |
Vadovėlis, 75 p., 4 užd. |
Pateikia keletą organizmų prisitaikymo prie
aplinkos sąlygų pavyzdžių. Supranta prisitaikymo svarbą. |
3. Metų laikų kaita |
Ramybės būsena, žiemos sąstingis, žiemos miegas,
žieminis ir vasarinis kailis, šėrimasis, migracija. |
Vadovėlis, 77 p., 15 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 31 p., 46 užd. |
Nurodo kelis augalų ir gyvūnų žiemojimo būdus.
Pateikia žinduolių ir paukščių prisitaikymo prie metų laikų kaitos pavyzdžių.
Aktyviai dalyvauja šeriant žiemojančius paukščius arba žvėris. |
4. Žemės ir gyvybės istorija |
Didysis sprogimas. |
Vadovėlis, 81 p., 13 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 33 p., 7 užd. |
Išsako mokslinį požiūrį į gyvybės atsiradimą ir
vystymąsi. Žino svarbiausius gyvybės raidos Žemėje tarpsnius. Orientuojasi
laike. |
5. Evoliucija |
Evoliucija, išmirimas, fosilijos. |
Vadovėlis, 83 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 34 p., 8, 9 užd. |
Vadovėlis, 85 p., bandymas Pasidaryk fosiliją;
užduočių sąsiuvinis, 35 p., 1012 užd. |
Supranta gyvybės evoliuciją kaip lėtą organizmų
kaitą nuo paprastų iki sudėtingesnių formų. Žino, kad gyvybės raidoje būta
staigių masinių išmirimų. Paaiškina, kaip susidaro fosilijos. |
6. Kaip atsirado žmogus? |
Žmoginės beždžionės, pirmykščiai žmonės,
protingasis žmogus. |
Vadovėlis, 87 p., 15 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 36 p., 13 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 36 p., 14, 15 užd. |
Išsako mokslinį požiūrį į žmogaus kilmę ir
evoliuciją. Žino svarbiausius žmogaus vystymosi tarpsnius. Nurodo keletą
žmogaus raidą lėmusių veiksnių. Palygina žmogaus ir žmoginių beždžionių
išvaizdą ir elgseną. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 88 p. |
5
skyrius: VANDUO Siūlomas
pamokų skaičius: 7 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Vandens būsenos |
Garavimas, kondensacija, kietėjimas, lydymasis,
kietoji, skystoji ir dujinė vandens būsena, dalelinis modelis. |
Vadovėlis, 91 p., 14 užd.; Užduočių
sąsiuvinis, 37 p., 1, 2 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 37 p., 3, 4 užd. |
Įvardija vandens būsenas. Žino, kad medžiagos
būsena priklauso nuo temperatūros. Naudodamas dalelinį modelį palygina
vandens būsenas ir paaiškina garavimo, kondensacijos, kietėjimo ir lydymosi
reiškinius. |
2. Išskirtinė vandens savybė |
Vandens anomalija. |
Vadovėlis, 93 p., bandymai Ledkalnis
vandenyje ir Kokia vandens temperatūra po ledu?, 15 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 38 p., 57 užd. |
Naudodamas vandens ir vaško kietėjimo pavyzdį
apibūdina vandens anomaliją. Įvardija neigiamas ir teigiamas vandens
anomalijos puses. |
3. Plūduriuoja ar skęsta? |
Skendimas ir plūduriavimas. |
Vadovėlis, 95 p., 14 užd.; Užduočių
sąsiuvinis, 38 p., 8 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 39 p., 9, 10 užd. |
Įvertina vienodo tūrio skirtingų medžiagų masę,
lygina ją su vandens mase ir naudoja šią patirtį kūnų plūduriavimui aiškinti. |
4. Vanduo pagrindinis tirpiklis |
Tirpimas, tirpiklis, kristalai, tirpalas, gėlas
vanduo, sotusis tirpalas, kietas ir minkštas vanduo. |
Vadovėlis, 97 p., bandymai Tirpus ar
netirpus? ir Jūros vanduo, 14 užd. |
Vadovėlis, 97 p., bandymas Kuris greičiau
ištirps?, 5 užd.; užduočių sąsiuvinis, 40 p., 11, 12 užd. |
Išvardija keletą tirpių ir netirpių vandenyje
medžiagų. Naudodamas dalelinį modelį paaiškina tirpimo reiškinį. Palygina
jūros ir gėlą vandenį. Moka pasidaryti sotųjį tirpalą. |
5. Be vandens nėra gyvybės |
Vandens pusiausvyra, prakaitas. |
Vadovėlis, 99 p., bandymas Vanduo vaisiuose
ir daržovėse, 14 užd. |
Vadovėlis, 99 p., 5 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 41 p., 13, 14 užd. |
Supranta vandens svarbą gyviesiems organizmams.
Paaiškina, kaip žmogus netenka vandens ir kaip atkuria vandens pusiausvyrą
organizme. |
6. Vanduo Žemėje |
Krituliai, paviršiniai ir požeminiai vandenys,
šaltinis, vandens apytakos ratas. |
Vadovėlis, 101 p., 15 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 41 p., 15 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 42 p., 16 užd. |
Analizuoja vandens pasiskirstymo Žemėje diagramą.
Palygina sūraus ir gėlo vandens išteklius. Supranta vandens apytakos
reiškinį, pateikia jo svarbą įrodančių teiginių. |
7. Pigus ar brangus geriamasis vanduo? |
Vandenvietė, geriamasis vanduo, nuotekos, vandens
skaitiklis. |
Vadovėlis, 101 p., 12 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 44 p., 18 užd. |
Vadovėlis, 101 p., 3 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 43, 44 p., 17, 19 užd. |
Nurodo, kaip gyventojams tiekiamas vanduo.
Apibūdina vandens suvartojimą buityje. Analizuoja vandens skaitiklio
rodmenis. Žino vandens taupymo būdų. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 108 p. |
6
skyrius: MAISTAS Siūlomas
pamokų skaičius: 7 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Pietums saulės spinduliai |
Vanduo, anglies dioksidas, saulės šviesa,
angliavandeniai, deguonis, fotosintezė, chlorofilas. |
Vadovėlis, 119 p., 15 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 12 p., 13 užd. |
Vadovėlis, 119 p., 6 užd. |
Suvokia fotosintezę kaip augalų apsirūpinimo
maistu procesą. Nurodo fotosintezei būtinas medžiagas, energijos šaltinį ir
susidarančias medžiagas. Žino, kuriose augalų dalyse vyksta fotosintezė. |
2. Šaknis požeminis augalo siurblys |
Šakniaplaukiai, mineralinės medžiagos
(mineralai), azotas, fosforas, kalis, trąšos. |
Vadovėlis, 121 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 3 p., 4, 5 užd. |
Vadovėlis, 121 p., 5, 6 užd.; |
Nurodo šaknų paskirtį. Supranta, kaip vanduo ir
mineralinės medžiagos iš dirvožemio patenka į augalo organus. Išvardija
augalams svarbiausias mineralines medžiagas. Suvokia kultūrinių augalų
tręšimo reikšmę. |
3. Gyvūnams reikia maisto medžiagų |
Angliavandeniai, baltymai, riebalai, maisto
medžiagos. |
Vadovėlis, 123 p., 15 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 3 p., 6 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 4, 5 p., 7,
8 užd.. |
Angliavandenius, baltymus ir riebalus įvardija
kaip maisto medžiagas. Paaiškina maisto medžiagų reikšmę žmogaus ir gyvūnų
organizmui. Nurodo, kuriuose produktuose yra gausu skirtingų maisto medžiagų. |
4. Sveika mityba |
Mineralinės medžiagos, vitaminai. |
Vadovėlis, 125 p., 1, 2, 4 užd.;
užduočių sąsiuvinis, 6 p., 1012 užd. |
Vadovėlis, 125 p., 3 užd.; į kitą
užsiėmimą atsinešti sveiko maisto gaminį. |
Supranta visavertės mitybos reikšmę. Nurodo
maisto produktų, kuriuose gausu skirtingų mineralinių medžiagų ir vitaminų.
Analizuoja sveikos mitybos piramidę. |
5. Projektas Labas rytas pusryčiai! |
|
Vadovėlis, 126 p., 1 užd., sveiko
maisto gaminio pristatymas. |
Vadovėlis, 126 p., 26 užd., darbas
grupėse; 127 p. 14 bandymai (pasirinktinai). |
Įvertina maisto gaminius. Siūlo tinkamus
visavertei mitybai produktus, siūlymus pagrindžia. Pagal aprašymą
susiplanuoja ir savarankiškai atlieka paprastus tyrimus ar stebėjimus.
Rezultatus pateikia žodžiu, raštu, lentele, diagrama, formuluoja išvadas. |
6. Kas ką ėda? |
Gamintojai, vartotojai, mitybos grandinė,
augalėdžiai, plėšrūnai, visaėdžiai. |
Projekto Labas rytas pusryčiai! rezultatų aptarimas; vadovėlis, 129 p., 16 užd.; |
Užduočių sąsiuvinis, 7, 8 p.,
1315 užd. |
Paaiškina, kodėl augalai vadinami gamintojais, o
gyvūnai vartotojais. Sudaro paprastas mitybos grandines. Suvokia, kad
rodyklių kryptis grandinėje rodo, kur keliauja maisto medžiagos ir energija.
Palygina gyvūnų mitybą ir nurodo, kaip jie skirstomi pagal šį kriterijų. |
7. Dantys |
Kandžiai, kapliai, krūminiai ir iltiniai dantys
(iltys), pieniniai ir nuolatiniai dantys. |
Vadovėlis, 131 p., 1, 3, 4 užd.;
užduočių sąsiuvinis, 810 p., 16, 17, 1921 užd. |
Vadovėlis, 131 p., 2 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 9 p., 18 užd.; rasti spaudoje arba internete straipsnių
apie organų persodinimą ir atsinešti į kitą užsiėmimą. |
Nurodo dantų rūšis, įvardija jų paskirtį. Dantų
formą ir dydį sieja su gyvūno mityba, pateikia pavyzdžių. Žino dantų
priežiūros taisykles. Moka taisyklingai valyti dantis. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 134 p. |
7
skyrius: ŽMOGUS Siūlomas
pamokų skaičius: 6 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Žvilgsnis į žmogaus vidų |
Organai, organų sistema, virškinimo sistema,
organų persodinimas, donoro kortelė. |
Vadovėlis, 137 p., 15 užd., diskusija
apie organų persodinimą; užduočių sąsiuvinis, 11 p., 1 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 11, 12 p.,
26 užd. |
Žino kelis organus. Parodo, kur šie organai yra
žmogaus kūne, įvardija jų paskirtį. Žino kelias organų sistemas. Supranta
darnios organų veiklos reikšmę. Teigiamai vertina organų persodinimą. |
2. Kaulai ir raumenys |
Kaukolė, krūtinės ląsta, stuburas, slanksteliai,
dubens kaulai, galūnių kaulai, sąnariai, raumenys, sausgyslės, lenkiamieji ir
tiesiamieji raumenys. |
Vadovėlis, 139 p., 15 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 15 p., 911 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 13, 14 p., 7,
8 užd. |
Supranta griaučių paskirtį. Žino svarbiausias
žmogaus griaučių dalis. Paaiškina, kaip lenkiamasis ir tiesiamasis raumuo
lanksto ranką. |
3. Pasportuokime! |
Kvėpavimo sistema kraujotakos sistema, širdis,
kraujagyslės. |
Vadovėlis, 141 p., 15 užd., 142,
143 p., lengvojo kultūrizmo pratimų aptarimas; užduočių
sąsiuvinis, 16 p., 12, 13 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 16, 17 p., 14,
15 užd. |
Žino svarbiausius kvėpavimo ir kraujotakos
sistemos organus. Nurodo, kaip kinta pulsas ir kvėpavimas fizinio krūvio metu
bei paaiškina priežastis. Supranta fizinių pratimų naudą organizmui. |
4. Virškinimo mašina |
Virškinimas, virškinamasis traktas, seilės,
stemplė, skrandis, žarnos, kepenys. |
Vadovėlis, 147 p., bandymai Saldi duona ir
Kam reikalingos seilės?, 15 užd.,; užduočių sąsiuvinis, 18 p.,
17 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 17 p., 16 užd. |
Paaiškina, kas yra virškinimas. Supranta šio proceso
svarbą. Žino svarbiausius virškinimo sistemos organus. |
5. Penki žmogaus jutimai |
Žmogaus jutimai: rega, klausa, uoslė, skonis,
lyta. Jutimo organai, dirgikliai, nervai, galvos smegenys. |
Vadovėlis, 149 p., bandymai Atrask
aplinkinį pasaulį ir Kvapieji augalai, 14 užd.,; užduočių
sąsiuvinis, 19 p., 21 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 17, 18 p.,
1820 užd. |
Supranta jutimų svarbą žmogaus orientavimuisi
aplinkoje. Išvardija svarbiausius žmogaus jutimo organus ir nurodo jų
priimamą informaciją. Supranta, jog pojūčiai susidaro galvos smegenyse. |
6. Projektas Žmogaus organizmas |
|
Vadovėlis, 144, 145 p. ir 150, 151 p.,
bandymų ciklai Širdis ir plaučiai, Jutimų pasaulis. Darbas grupėse.
Rezultatų pristatymas ir įvertinimas. |
|
Pagal aprašymą suplanuoja ir savarankiškai
atlieka tyrimą. Taiko matematikos žinias gautiems rezultatams apdoroti.
Išmatuoja pulsą. Moka apibendrinti ir pateikti informaciją. Įdomiai ir
išradingai pristato darbą. Tolerantiškai vertina neregius ir kurčiuosius
žmones. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 152 p. |
8
skyrius: NUOLATINIAI MAGNETAI Siūlomas
pamokų skaičius: 6 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Magnetai, magnetai... |
Magnetas, magnetinė trauka, magnetinės medžiagos,
nuolatiniai magnetai. |
Vadovėlis, 155 p., bandymai: Traukia ar
netraukia? ir Magnetinė trauka, 13 užd.,; užduočių sąsiuvinis,
20 p., 1, 2 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 20, 21 p.,
36 užd. |
Žino magnetinės traukos reiškinį, kelias
magnetines medžiagas. Pateikia nuolatinių magnetų naudojimo buityje ir
technikoje pavyzdžių. |
2. Magnetai ir jų savybės |
Magnetiniai poliai, magnetinis laukas. |
Vadovėlis, 157 p., 13 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 22 p., 710 užd. |
Parodo strypinio magneto polius. Žino, kad
poliuose magnetinė trauka stipriausia. Supranta magnetinį lauką kaip sritį,
kurioje veikia magnetinė trauka. |
3. Projektas Magnetų savybės |
|
Vadovėlis, 157 p., bandymas Sklandanti
sąvaržėlė, 158, 159 p, bandymų ciklas Magnetų savybės. Darbas grupėse.
Rezultatų pristatymas ir įvertinimas. |
Vadovėlis, 159 p., bandymai Labirintas ir
Sąvaržėlių lenktynės. |
Pagal aprašymą suplanuoja ir savarankiškai
atlieka tyrimą. Moka apibendrinti ir pateikti informaciją. Įdomiai ir
išradingai pristato darbą. |
4. Magneto poliai turi pavadinimus |
Šiaurinis ir pietinis magneto polius, magnetinė
sąveika. |
Vadovėlis, 160 p., 13 užd.,
161 p., bandymai: Magnetinė sąveika ir Kabantis kompasas; užduočių
sąsiuvinis, 23 p., 1113 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 23, 24 p.,
1416 užd. |
Paaiškina magneto polių pavadinimų kilmę. Nurodo
magneto polių spalvas ir žymėjimus. Supranta magnetinės sąveikos reiškinį. |
5. Žemė milžiniškas magnetas |
Kompasas, kompaso rodyklė. |
Vadovėlis, 163 p., bandymas Kompaso savybių
tyrimas, 14 užd.; užduočių sąsiuvinis, 24 p., 17 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 24, 25 p., 18,
19 užd. |
Apibūdina Žemės rutulį kaip milžinišką magnetą,
kuris turi polius ir magnetinį lauką. Žino kompaso sandarą, paaiškina, kaip
jis veikia. |
6. Kaip paaiškinti magnetizmą? |
Įmagnetinimas ir išmagnetinimas. |
Vadovėlis, 165 p., bandymas
Atsuktuvasmagnetas ir Kompasas iš adatos, 13 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 25 p., 20, 21 užd. |
Žino įmagnetinimo bei išmagnetinimo reiškinius ir
apibendrintai nusako jų priežastis. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 166 p.; užduočių sąsiuvinis,
26 p., 22 užd. |
9
skyrius: NAMINIAI GYVŪNAI Siūlomas
pamokų skaičius: 6 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Diskusija Šuo ištikimas žmogaus
draugas |
|
Diskusija apie šuns auklėjimą ir priežiūrą.
Galima diskusija apie katės ar mažųjų augintinių priežiūrą. |
Užduočių sąsiuvinis, 27, 28 p., 1,
2 užd. |
Realiai vertina galimybes įsigyti ir laikyti
šunį, katę ar kitą augintinį. Žino, kaip pasirūpinti augintiniu, supranta rūpinimosi
būtinybę. Aktyviai dalyvauja diskusijose, išsako savo nuomonę. |
2. Nuo vilko iki šuns |
Šunų veislės, tarnybiniai, medžiokliniai ir
dekoratyviniai šunys, papadės, mėsėdis gyvūnas. |
Vadovėlis, 171 p., 1, 2, 4 užd.;
užduočių sąsiuvinis, 28 p., 3 užd. |
Vadovėlis, 171 p., 3, 5 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 29, 30 p., 46 užd. |
Žino šuns kilmę. Išvardija kelias šunų veisles,
priskiria jas prie tarnybinių, medžioklinių arba dekoratyvinių. Priskiria
šunį prie plėšrūnų, įvardija jo prisitaikymus. Lygina vilko ir šuns elgseną. |
3. Naminė katė sėlinanti medžiotoja |
Įtraukiamieji nagai, naktinė medžiotoja. |
Vadovėlis, 175 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 31 p., 7, 8 užd. |
Vadovėlis, 175 p., 5 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 31, 32 p., 914 užd. |
Žino katės kilmę. Priskiria katę prie plėšrūnų,
įvardija jos prisitaikymus. |
4. Pirma praryja, paskui kramto |
Galvijai, mėsiniai ir pieniniai galvijai,
kanopos, porakanopiai, atrajotojai. |
Vadovėlis, 181 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 33 p., 15, 16 užd. |
Vadovėlis, 181 p., 5 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 33, 34 p., 17, 18 užd. |
Žino naminių galvijų kilmę. Palygina mėsinių ir
pieninių galvijų išvaizdą. Paaiškina, kodėl galvijai vadinami porakanopiais.
Priskiria galvijus prie augalėdžių, įvardija jų prisitaikymus. Nurodo keletą
iš galvijų mėsos ir pieno gaminamų produktų. |
5. Laukinė ir naminė kiaulė |
|
Vadovėlis, 183 p., 15 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 34 p., 19, 20 užd. |
Žino naminės kiaulės kilmę. Palygina šerno ir
naminės kiaulės išvaizdą. Priskiria kiaulę prie visaėdžių gyvūnų. Nurodo keletą
iš kiaulienos gaminamų produktų. |
6. Eiklusis žirgas |
Neporakanopiai, sportiniai, darbiniai arkliai ir
poniai. |
Vadovėlis, 185 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 35 p., 21, 22 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 36 p., 2325 užd. |
Žino arklio kilmę. Nurodo, kaip arklys
prisitaikęs greitai bėgti. Paaiškina, kodėl arkliai vadinami neporakanopiais.
Priskiria arklį prie augalėdžių. Palygina sportinio ir darbinio arklio
išvaizdą. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 188 p. |
10
skyrius: ŽMONĖS AUGINA AUGALUS Siūlomas
pamokų skaičius: 6 pamokos |
||||
Pamokos
tema |
Sąvokos
|
Praktinė
veikla |
Namų
darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Daržo augalai |
Kultūriniai augalai, stiebagumbis, šakniavaisis. |
Vadovėlis, 191 p., 13 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 37, 38 p., 13 užd. |
Vadovėlis, 191 p., 4 užd., 193 p.,
15 bandymai. |
Suvokia augalų kultūrinimo tikslus. Įvardija
maistui naudojamas kultūrinių augalų dalis, pateikia pavyzdžių. |
2. Bulvė svarbus maistinis augalas |
Ūgliai, krakmolas, kolorado vabalas, bulviapūdis. |
Vadovėlis, 195 p., 13 užd.,
197 p., bandymas Bulvės stiebagumbio tyrimas; užduočių sąsiuvinis,
38 p., 4 užd. |
Vadovėlis, 195 p., 4, 5 užd.,
197 p., bandymai: Tamsa ir šviesa bei Nematomas rašalas; užduočių
sąsiuvinis, 38 p., 57 užd. |
Supranta, kaip bulvės stiebagumbiuose kaupiasi
krakmolas. Žino, kad bulvės vaisiai yra nuodingi. Išvardija kelis bulvių
kenkėjus. |
3. Obelis ir jos vaisiai |
Nektaras, žiedadulkės, apdulkinimas, gemalas. |
Vadovėlis, 199 p., 1, 3 užd., bandymas
Obuolio tyrimas; užduočių sąsiuvinis, 40 p., 8 užd. |
Vadovėlis, 199 p., 2 užd., bandymas
Obels žiedo sandara; užduočių sąsiuvinis, 40 p., 9, 10 užd. |
Žino obels žiedo ir vaisiaus sandarą. Supranta,
kad iš apdulkinto žiedo išauga vaisius, kuriame glūdi sėklos. Nurodo, kaip
obelis prisitaikiusi platinti sėklas. |
4. Mus maitina javai |
Javai, šiaudas, bambliai, varpos, akuotai,
žieminiai ir vasariniai javai. |
Vadovėlis, 201 p., 16 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 41 p., 11, 12 užd. |
Vadovėlis, 203 p., bandymai: Sudaigink
grūdus ir Duonos receptai; užduočių sąsiuvinis, 41, 42 p., 13,
14 užd. |
Paaiškina, kas yra javai. Skiria dažniausiai
Lietuvoje auginamus javus: kviečius, rugius, miežius ir avižas. Žino javų
stiebo sandarą. Paaiškina, kodėl šiaudas yra pakankamai tvirtas. Palygina
obels ir kviečio žiedus. Skiria žieminius ir vasarinius javus. |
5. Žemės ūkio kaita |
Ūkio specializacija, ekologinis ūkis. |
Vadovėlis, 209 p., 14 užd.; užduočių
sąsiuvinis, 42 p., 15 užd.; vadovėlis 210, 211 p., projekto
Pas ūkininką aptarimas. |
Vadovėlis, 209 p., 5 užd.; išvyka į ūkininko
fermą, darbas grupėse, pasirengimas darbo pristatymui. |
Palygina tarpukario ir dabartinį ūkį. Įvardija
kelias šiuolaikinio ūkininkavimo problemas. Žino, kuo ekologinis ūkis
skiriasi nuo įprastinio. Pagal aprašymą suplanuoja ir savarankiškai atlieka
tyrimą. |
6. Projektas Pas ūkininką (projektinis darbas skirtas kaimiškoms ir
nedidelių miestų mokykloms) |
|
Darbo pristatymas. |
|
Moka apibendrinti ir pateikti informaciją.
Nubraižo ir analizuoja ūkio planą. Įdomiai ir išradingai pristato darbą. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 214 p. |
Edvardas Baleišis, Rimvyda Dagienė, Kęstutis
Grinkevičius, Alvida Lozdienė