Teminis planas vadovėliui BIOS 8

 

Edvardas Baleišis, Vilija Zdanevičienė

BRIEDIS, 2009

 

 

1 skyrius: DAUGINIMASIS IR VYSTYMASIS

Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Dauginimosi būdai

Lytinis ir nelytinis dauginimasis, dalijimasis, pumpuravimas, lytiniai organai, lytinės ląstelės, spermatozoidai, kiaušinėliai, trynys, apvaisinimas, gemalas, hermafroditai.

Vadovėlis, 9 p., 1–8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 1, 2 p., 1–4 užd.

Į kitą pamoką mokiniai atsineša kelių augalų žiedus, priemones žiedo diagramai piešti ir klijuoti.

Paaiškina dauginimosi reikšmę. Pateikia organizmų lytinio ir nelytinio dauginimosi pavyzdžių, nurodo esminius šių dauginimosi būdų skirtumus.

2. Žiedas – dauginimosi organas

Vainiklapiai, piestelė, kuokeliai, taurėlapiai, žiedkotis, žiedsostis, nektarinės, nektaras, dulkinė, žiedadulkės, purka, mezginė, sėklapradis, žiedynai, kuokeliniai ir piesteliniai žiedai.

Vadovėlis, 11 p., 1–6 užd., 12 p., metodas

,,Žiedo preparavimas ir žiedo diagramos piešimas“.

Užduočių sąsiuvinis, 2, 3 p., 5–9 užd.

 

Nurodo žiedo dalis ir jų paskirtį. Nagrinėja mokytojo pateiktus įvairių augalų žiedus. Apibūdina piestelinius ir kuokelinius žiedus. Piešiniuose ir gamtoje atpažįsta žiedynus. Preparuoja žiedą ir nupiešia jo diagramą.

3. Apdulkinimas ir apvaisinimas

Apdulkinimas, savidulka, kryžmadulka, dulkiadaigis, sėkla.

Vadovėlis, 15 p., 1–8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 4, 5 p., 10–12 užd.

Į kitą pamoką mokiniai atsineša įvairių vaisių.

Paaiškina skirtingus apdulkinimo būdus. Palygina vėjo ir vabzdžių apdulkinamus žiedus. Susieja apdulkinimo ir apvaisinimo procesus.

4. Sėklos ir vaisiai

Vaisius, apyvaisis, tikrieji ir netikrieji vaisiai, sėklų platinimas, ankštis, ankštara, dėžutė, kaulavaisis, riešutas, lukštavaisis, uoga, grūdas.

Vadovėlis, 17 p., 1–7 užd., 18 p., laboratorija ,,Vaisių tyrimas“.

Užduočių sąsiuvinis, 5–7 p., 13–17 užd.

Į kitą pamoką mokiniai atsineša po penkias pupelės sėklas ir kitų priemonių laboratoriniam darbui.

 

Nagrinėja vaisiaus sandarą. Paaiškina, iš kokių žiedo dalių susidaro vaisius. Apibūdina skirtingus vaisius, įvardija juos brandinančius augalus. Nurodo sėklų platinimo būdus, pateikia pavyzdžių.

5. Nuo sėklos iki augalo

Sėklos luobelė, sėklaskiltės, gemalinė šaknelė, stiebelis ir pumpurėlis, endospermas, brinkimas, dygimas, vienaskilčiai ir dviskilčiai augalai.

Vadovėlis, 22 p., 1–9 užd.,  23 p., laboratorija ,,Sėklos sandara ir dygimas“.

Užduočių sąsiuvinis, 8, 9 p., 18–22 užd.

 

Piešinyje arba išbrinkusioje sėkloje nurodo sėklos dalis. Įvardija sėklų dygimo sąlygas. Palygina vienaskilčių ir dviskilčių augalų požymius.

6. Augalų vegetatyvinis dauginimasis

Vegetatyvinis dauginimasis, ūsai, stiebagumbiai, akutės, šakniastiebiai, šakniagumbiai, šakninės atžalos, svogūnai, auginiai, atlankos, skiepijimas.

Vadovėlis, 25 p., 1–6 užd., 26 p., laboratorija ,,Kambarinių augalų vegetatyvinis dauginimas“ (pasirinktinai pagal galimybes).

Užduočių sąsiuvinis, 9, 10 p., 23–25 užd.

Į kitą pamoką mokiniai atsineša po šviežią vištos kiaušinį.

Pateikia augalų vegetatyvinio dauginimosi pavyzdžių. Geba vegetatyviniu būdu padauginti kambarinį augalą. Remdamasis pavyzdžiais nurodo, kaip augalų vegetatyvinis dauginimas taikomas sodininkystėje, daržininkystėje.

7. Gyvūnų dauginimasis

Išorinis ir vidinis apvaisinimas, sperma, ikrai, nerštas, kurkulai, kokonas, gyvavedystė.

Vadovėlis, 30 p., 1–10 užd., 31 p., laboratorija ,,Vištos kiaušinis“.

Užduočių sąsiuvinis, 11, 12 p., 26–30 užd.

Nurodo, kaip gyvūnai randa lytinį partnerį. Palygina nelytinį ir lytinį gyvūnų dauginimąsi, išorinį ir vidinį apvaisinimą. Paaiškina gyvavedystės pranašumus. Įvardija vištos kiaušinio dalis, nurodo jų paskirtį.

8. Organizmų augimas ir vystymasis

Ląstelių dalijimasis ir diferenciacija, šaknies šalmelis, gaminamieji audiniai, brazdas, kamštis, metinė rievė, vystymasis, vabzdžių pilnutinio ir nepilnutinio kitimo vystymasis, lerva, lėliukė.

Vadovėlis, 35 p., 1–7 užd., 36 p., laboratorija ,,Augimo tyrimas“.

Užduočių sąsiuvinis, 12–15 p., 31–37 užd.

Susieja ląstelių dalijimąsi su organizmo augimu, o diferenciaciją su vystymusi. Palygina žmogaus ir nariuotakojų augimą, nurodo nėrimosi reikšmę. Parodo vietas, kur auga augalas. Paaiškina, kaip vyksta augimas šaknies galiuke. Nustatyto medžio amžių pagal metines rieves. Palygina pilnutinį ir nepilnutinį vabzdžių vystymąsi, pateikia pavyzdžių.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 38–40 p.

 

2 skyrius: SVEIKATA

Siūlomas pamokų skaičius: 6 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. „Gydytojau, aš susirgau!“

Ligos simptomai, užkrečiamoji liga, neužkrečiamosios ligos.

Vadovėlis, 43 p., 1–8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 16, 17 p., 1–4 užd.

Paaiškina ligos požymių (simptomų) sąvoką. Išvardija kelių ligų požymius. Skirsto ligas į užkrečiamąsias ir neužkrečiamąsias. Pateikia ligų sukėlėjų ir jų sukeliamų ligų pavyzdžių. Nurodo ligų sukėlėjų plitimo būdus.

2. Organizmo gynyba

Infekcija, antikūnai, imuninė sistema, imunitetas.

Vadovėlis, 45 p., 1–6 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 18, 19 p., 5–9 užd.

Į kitą pamoką mokiniai atsineša po tuščią vaisto pakuotę ir informacinį lapelį.

Nurodo fizines ir chemines kliūtis, trukdančias ligų sukėlėjams patekti į vidinę organizmo terpę. Apibendrintai paaiškina leukocitų, kaip imuninės sistemos dalies, veiklą. Analizuoja užkrečiamosios ligos eigos kreivę. Paaiškina imuniteto susidarymą.

3. Vaistai – nuo ligų

Vaistai, antibiotikai, šalutinis vaisto poveikis.

Vadovėlis, 47 p., 1–8 užd., metodas „Vaisto informacinio lapelio nagrinėjimas“.

Užduočių sąsiuvinis, 20, 21 p., 10–13 užd.

Kritiškai vertina vaistų reklamą per žiniasklaidos priemones. Paaiškina, kokie vaistai vadinami antibiotikais. Žino, kad jie nenaikina virusų. Apibrėžia vaisto šalutinio poveikio sąvoką, pateikia tokio poveikio pavyzdžių. Žino ir vadovaujasi vaistų vartojimo ir laikymo taisyklėmis. Geba išnagrinėti vaisto informacinį lapelį.

4. Švara ir higiena

Dezinfekuojamosios priemonės, antiseptikai, sterilizavimas, konservavimas.

Vadovėlis, 50, 51 p., 1–8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 21, 22 p., 14–17 užd.

Į kitą pamoką mokiniai atsineša muilo, dezinfekuojamųjų priemonių ir kt. reikmenų laboratoriniams darbams.

Palygina dezinfekuojamosios priemonės ir antiseptiko poveikį. Paaiškina, kaip sterilizuojami chirurginiai įrankiai.

Žino ir vadovaujasi asmens higienos taisyklėmis. Nurodo maisto konservavimo būdus.

5. Bakterijų auginimas mitybinėse terpėse

 

Vadovėlis, 52 p., metodas „Bakterijų auginimas mitybinėse terpėse“, laboratorija „higieniniai tyrimai“.

Laboratorinių darbų apipavidalinimas, išvadų formulavimas.

Geba mitybinėse terpėse užauginti bakterijų kolonijas. Žino ir vadovaujasi saugumo reikalavimais atliekant mikrobiologinius eksperimentus.

6. Kvaišalų vartojimas

Narkotikai, narkotinės medžiagos, priklausomybė (nuo kvaišalų), kofeinas, nikotinas, etanolis, alkoholikas, narkomanas.

Vadovėlis, 56 p., 1–9 užd.

Vadovėlis, 57 p., laboratorija „Nealkoholiniai kokteiliai“; užduočių sąsiuvinis, 22, 23 p., 18–22 užd.

 

 

Žino narkotinių medžiagų apibrėžtį. Suvokia, kaip  atsiranda priklausomybė nuo narkotikų. Įvardija legalius narkotikus (kofeiną, nikotiną, etanolį), nusako jų žalą organizmui. Geba apsieti be svaigalų ir rūkalų. Įvardija kelis nelegalius narkotikus, suvokia jų vartojimo pavojų.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 58–60 p.

 

3 skyrius: PAVELDĖJIMAS IR EVOLIUCIJA

Siūlomas pamokų skaičius: 7 pamokos

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Kintamumas

Kintamumas, tolygusis ir netolygusis kintamumas, paveldimieji požymiai, genai.

Vadovėlis, 63 p., 1–7 užd., 65 p. laboratorija „Kintamumo tyrimas“.

Vadovėlis, 64 p. metodas „Diagramų kūrimas kompiuteriu“, laboratorinių darbų apipavidalinimas, išvadų formulavimas; užduočių sąsiuvinis, 24, 25 p., 1–5 užd.

Apibrėžia kintamumo sąvoką. Skiria tolygųjį kintamumą nuo netolygiojo, pateikia pavyzdžių. Paaiškina kintamumo priežastis. Pateikia genų ir aplinkos nulemtų organizmo požymių pavyzdžių.

2. Paveldimosios informacijos perdavimas

Chromosomos, chromosomų rinkinys, DNR, genas, lytinės chromosomos: X ir Y, klonai.

Vadovėlis, 68 p., 1–9 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 26, 27 p., 6–12 užd.

Nurodo, kad ląstelės branduolyje yra chromosomų. Įvardija jų skaičių žmogaus ląstelėse. Nurodo, kad chromosomos sudarytos iš cheminės medžiagos (DNR), kurios atkarpose (genuose) yra užkoduota informacijos. Apibendrintai aiškina, kaip informacija perduodama į lytines ląsteles ir ląstelėms dalijantis. Žino, nuo ko priklauso naujagimio lytis. Paaiškina, kas yra klonas.

3. Paveldėjimo ypatumai

Dominuojantysis ir recesyvusis genas (požymis).

Vadovėlis, 71 p., 1–6 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 28, 29 p., 13–16 užd.

Naudodamasis kortelių modeliu pademostruoja akių spalvos paveldėjimą. Savais žodžiais paaiškina dominuojančiojo ir recesyviojo geno (požymio) sąvoką, pateikia pavyzdžių.

4. Dirbtinė atranka

Dirbtinė atranka, produktyvumas, dirbtinis apsėklinimas, dirbtinis apdulkinimas.

Vadovėlis, 74 p., 1–9 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 29–31 p., 17–21 užd.

Remdamasis pavyzdžiu paaiškina, kaip žmogus vykdo dirbtinę atranką. Nurodo, kokiomis kryptinis yra vykdoma naminių gyvulių,  paukščių, kultūrinių augalų atranka.

5. Gamtinė atranka

Kova už būvį, prisitaikymas prie aplinkos sąlygų, gamtinė atranka.

Vadovėlis, 77 p., 1–7 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 31, 32 p., 22, 23 užd.

Paaiškina, kas yra kova už būvį, pateikia pavyzdžių. Susiedamas su kintamumu nurodo, kad vieni organizmai yra geriau prisitaikę prie aplinkos, kiti – prasčiau. Remdamasis pavyzdžiu paaiškina, kaip gamta atrenka geriausiai prisitaikiusius organizmus.

6. Evoliucijos teorija

Evoliucija, fosilijos, evoliucijos teorija.

Vadovėlis, 80 p., 1–7 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 32, 33 p., 24–26 užd.

Glaustai papasakoja apie Darvino kelionę laivu „Beagle“. Įvardija pagrindines gamtinės atrankos teorijos tezes. Paaiškina, kodėl ši teorija sukėlė didelį šurmulį visuomenėje. Nurodo problemas, su kuriomis įrodinėdamas teoriją susidūrė Darvinas. Turi argumentuotą asmeninę nuomonę apie evoliucijos teoriją (gali būti ir kritiška).

7. Fosilijos

Suakmenėjusios liekanos, atspaudai, pėdsakai, koprolitai, inkliuzai, pereinamosios formos.

Vadovėlis, 83 p., 1–8 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 33, 34 p., 27–30 užd.

Paaiškina, kaip susidaro fosilijos. Įvardija fosilijų rūšis, pateikia pavyzdžių. Nurodo fosilijas, kaip vieną iš evoliucijos įrodymų.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

Vadovėlis, 84–86 p.

 

4 skyrius: ORGANIZMAI IR APLINKA

Siūlomas pamokų skaičius: 8–11 pamokų

Pamokos tema

Sąvokos

Praktinė veikla

Namų darbų užduotys

Pasiekimai

1. Ekologija ir ekosistemos

Ekologija, individas, populiacijos, bendrija, ekosistema, buveinė.

Vadovėlis, 89 p., 1–9 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 35, 36 p., 1–5 užd.

Nurodo kelis pasirinktą organizmą veikiančius aplinkos veiksnius. Trumpai apibūdina kiekvieną ekologijos tyrimo lygmenį (individą, populiaciją, bendriją, ekosistemą). Apžvelgia ekosistemų įvairovę, skirsto jas į gamtines ir dirbtines. Suvokia, kad aplinkos sąlygos ekosistemose yra nevienodos. Pateikia prisitaikymo prie skirtingų aplinkos sąlygų pavyzdžių.

2. Prisitaikę prie aplinkos pokyčių

Ramybės būsena, sakotakiai, sakai, kaupiamieji organai, vienamečiai, dvimečiai ir daugiamečiai augalai, žiemos miegas ir sąstingis, migracija.

Vadovėlis, 92 p., 1–9 užd., 94 p., metodas „Paukščių žiedavimas“.

Užduočių sąsiuvinis, 36–39 p., 6–12 užd.

Galima ekskursija į Ventės rago ornitologinę stotį.

Pateikia organizmų prisitaikymo prie kintančių aplinkos sąlygų pavyzdžių. Nurodo, kodėl lapuočiai medžiai rudenį numeta lapus. Paaiškina, kaip spygliuočiai medžiai pakelia atšiaurią žiemą. Lygina vienamečių, dvimečių ir daugiamečių žolinių augalų vystymosi ciklus. Nurodo šiltakraujų ir šaltakraujų gyvūnų žiemojimo būdus, pateikia pavyzdžių. Suvokia paukščių žiedavimo reikšmę. Žino, kaip elgtis aptikus žieduotą paukštį.

3. Bendrijos struktūra ir mitybos ryšiai

Gamintojai, vartotojai, skaidytojai, mitybos grandinės ir tinklai.

Vadovėlis, 98 p., 1–10 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 40, 41 p., 13–17 užd.

 

Priskiria organizmus prie gamintojų, vartotojų ir skaidytojų. Sudaro ir analizuoja mitybos grandines, tinklus. Suvokia ir paaiškina gamintojų, vartotojų bei skaidytojų ryšius ekosistemoje.

4. Konkurencija

Konkurencija, nuosava teritorija, kenkėjai, piktžolės, ekologinė niša.

Vadovėlis, 101 p., 1–9 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 42, 43 p., 18–22 užd.

 

Paaiškina konkurencijos sąvoką. Nurodo dėl kokių išteklių konkuruoja gyvūnai ir augalai. Įvardija kelis žmogaus konkurentus ir nurodo kovos su jais būdus. Remdamasis pavyzdžiais aiškina konkurencijos rezultatus: skirtingų ekologinių nišų susiformavimą arba vienos iš rūšių išnykimą.

5. Plėšrūnai ir grobis

Slepiamoji ir įspėjamoji spalva, mimikrija.

Vadovėlis, 104 p., 1–11 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 43–45 p., 23–27 užd.

Remdamasis pavyzdžiais nurodo, kaip plėšrūnai yra prisitaikę medžioti grobį, o grobis prisitaikęs išvengti plėšrūnų. Nusako plėšrūnų įtaką grobio populiacijai ir  grobio įtaką plėšrūnų populiacijai.

6. Aplinkos tarša

Teršalai, šiltnamio dujos, šiltnamio efektas, pasaulinis atšilimas, ekologinė katastrofa, rūgštieji krituliai, nitratai.

Vadovėlis, 107 p., 1–10 užd.

Užduočių sąsiuvinis, 46, 47 p., 28–31 užd.

Paaiškina šiltnamio efektą ir jo svarbą gyvybei Žemėje. Įvardija pasaulinio atšilimo priežastis. Paaiškina rūgščiųjų kritulių susidarymą, nurodo jų poveikį gyviesiems organizmams. Nurodo, kaip į vandens telkinius patenka nitratų, įvardija šių teršalų daromą žalą.

7. Aplinkosauga

Saugomos teritorijos, rezervatas, draustinis, nacionalinis ir regioninis parkas, Raudonoji knyga, žaliųjų judėjimas.

Vadovėlis, 110 p., 1–9, 11 užd.

Vadovėlis, 110 p., 10 užd.; užduočių sąsiuvinis, 47, 48 p., 32–36 užd.

Nurodo rūšių nykimo priežastis. Pateikia išnykusių rūšių pavyzdžių. Argumentuotai paaiškina, kodėl reikia išsaugoti natūralią aplinką. Nurodo saugomų teritorijų kūrimo tikslus. Skirsto saugomas teritorijas pagal apsaugos režimą. Išvardija Lietuvos svarbiausias saugomas teritorijas: (gamtinius rezervatus ir nacionalinius parkus). Suvokia Raudonosios knygos paskirtį. Nurodo kelis į Lietuvos raudonąją knygą įrašytus organizmus. Žino Lietuvos nevyriausybines  aplinkosaugines organizacijas, įvardija jų tikslus ir nuveiktus darbus.

8. Išvyka į saugomą teritoriją

 

Vadovėlis, 112 p., metodas „Išvyka į saugomą teritoriją“.

Išvykoje surinktos medžiagos rūšiavimas, apipavidalinimas ir pasiruošimas atsikaitymui.

Į kitą pamoką (pamokas) mokiniai atsineša guminius batus, stiklainių su dangteliais, tinklelius planktonui gaudyti ir kt. priemones.

Aktyviai dalyvauja išvykos planavime ir organizavime. Neužmiršta į išvyką pasiimti būtiniausių daiktų. Žino ir vadovaujasi elgesio gamtoje taisyklėmis. Stebi gamtos reiškinius, renka informaciją, dalyvauja bendroje veikloje. Geba surūšiuoti ir apibendrinti išvykoje sukauptą medžiagą.

9–11. Projektas „Gėlojo vandens telkinio ekositema“

 

Pagal galimybes organizuojama viena arba kelios išvykos prie vandens telkinio (telkinių) ir atsiskaitymas; vadovėlis, 120–121 p., laboratorija „Vandens ekosistemos tyrimas“.

Surinktos medžiagos ruošimas atsiskaitymui, laboratorinių darbų apipavidalinimas.

Žino ir vadovaujasi elgesio prie vandens telkinių taisyklėmis. Savarankiškai stebi ir tyrinėja vandens telkinio ekosistemą. Etiškai elgiasi su pagautais gyvūnais. Naudojasi raktu ir atpažįsta aptiktus gyvūnus ir augalus. Tinkleliu pasigauna planktoninių organizmų, stebi juos pro mikroskopą ir atpažįsta. Nustato vandens augalų požymius. Analizuoja vandens paukščių elgesį.

Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra

 

 

 

Edvardas Baleišis, Vilija Zdanevičienė