Teminis planas vadovėliui BIOS 8
Edvardas Baleišis, Vilija Zdanevičienė
BRIEDIS, 2009
1 skyrius: DAUGINIMASIS IR VYSTYMASIS Siūlomas pamokų skaičius: 8 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos
|
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Dauginimosi būdai |
Lytinis ir nelytinis dauginimasis, dalijimasis,
pumpuravimas, lytiniai organai, lytinės ląstelės, spermatozoidai,
kiaušinėliai, trynys, apvaisinimas, gemalas, hermafroditai. |
Vadovėlis, 9 p., 18 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 1, 2 p., 14 užd. Į kitą pamoką mokiniai atsineša kelių augalų
žiedus, priemones žiedo diagramai piešti ir klijuoti. |
Paaiškina dauginimosi reikšmę. Pateikia
organizmų lytinio ir nelytinio dauginimosi pavyzdžių, nurodo esminius šių
dauginimosi būdų skirtumus. |
2. Žiedas dauginimosi organas |
Vainiklapiai, piestelė, kuokeliai, taurėlapiai, žiedkotis,
žiedsostis, nektarinės, nektaras, dulkinė, žiedadulkės, purka, mezginė,
sėklapradis, žiedynai, kuokeliniai ir piesteliniai žiedai. |
Vadovėlis, 11 p., 16 užd.,
12 p., metodas ,,Žiedo preparavimas ir žiedo diagramos piešimas. |
Užduočių sąsiuvinis, 2, 3 p., 59 užd. |
Nurodo žiedo dalis ir jų paskirtį. Nagrinėja
mokytojo pateiktus įvairių augalų žiedus. Apibūdina piestelinius ir
kuokelinius žiedus. Piešiniuose ir gamtoje atpažįsta žiedynus. Preparuoja žiedą
ir nupiešia jo diagramą. |
3. Apdulkinimas ir apvaisinimas |
Apdulkinimas, savidulka, kryžmadulka,
dulkiadaigis, sėkla. |
Vadovėlis, 15 p., 18 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 4, 5 p., 1012 užd. Į kitą pamoką mokiniai atsineša įvairių vaisių. |
Paaiškina skirtingus apdulkinimo būdus. Palygina
vėjo ir vabzdžių apdulkinamus žiedus. Susieja apdulkinimo ir apvaisinimo
procesus. |
4. Sėklos ir vaisiai |
Vaisius, apyvaisis, tikrieji ir netikrieji
vaisiai, sėklų platinimas, ankštis, ankštara, dėžutė, kaulavaisis, riešutas,
lukštavaisis, uoga, grūdas. |
Vadovėlis, 17 p., 17 užd.,
18 p., laboratorija ,,Vaisių tyrimas. |
Užduočių sąsiuvinis, 57 p., 1317 užd. Į kitą pamoką mokiniai atsineša po penkias pupelės
sėklas ir kitų priemonių laboratoriniam darbui. |
Nagrinėja vaisiaus sandarą. Paaiškina, iš kokių
žiedo dalių susidaro vaisius. Apibūdina skirtingus vaisius, įvardija juos
brandinančius augalus. Nurodo sėklų platinimo būdus, pateikia pavyzdžių. |
5. Nuo sėklos iki augalo |
Sėklos luobelė, sėklaskiltės, gemalinė šaknelė,
stiebelis ir pumpurėlis, endospermas, brinkimas, dygimas, vienaskilčiai ir
dviskilčiai augalai. |
Vadovėlis, 22 p., 19 užd.,
23 p., laboratorija ,,Sėklos sandara
ir dygimas. |
Užduočių sąsiuvinis, 8, 9 p., 1822 užd. |
Piešinyje arba išbrinkusioje sėkloje nurodo sėklos
dalis. Įvardija sėklų dygimo sąlygas. Palygina vienaskilčių ir dviskilčių
augalų požymius. |
6. Augalų vegetatyvinis dauginimasis |
Vegetatyvinis dauginimasis, ūsai, stiebagumbiai,
akutės, šakniastiebiai, šakniagumbiai, šakninės atžalos, svogūnai, auginiai,
atlankos, skiepijimas. |
Vadovėlis, 25 p., 16 užd.,
26 p., laboratorija ,,Kambarinių augalų vegetatyvinis dauginimas
(pasirinktinai pagal galimybes). |
Užduočių sąsiuvinis, 9, 10 p., 2325 užd. Į kitą pamoką mokiniai atsineša po šviežią vištos
kiaušinį. |
Pateikia augalų vegetatyvinio dauginimosi
pavyzdžių. Geba vegetatyviniu būdu padauginti kambarinį augalą. Remdamasis
pavyzdžiais nurodo, kaip augalų vegetatyvinis dauginimas taikomas sodininkystėje,
daržininkystėje. |
7. Gyvūnų dauginimasis |
Išorinis ir vidinis apvaisinimas, sperma, ikrai,
nerštas, kurkulai, kokonas, gyvavedystė. |
Vadovėlis, 30 p., 110 užd.,
31 p., laboratorija ,,Vištos kiaušinis. |
Užduočių sąsiuvinis, 11, 12 p., 2630 užd. |
Nurodo, kaip gyvūnai randa lytinį partnerį. Palygina
nelytinį ir lytinį gyvūnų dauginimąsi, išorinį ir vidinį apvaisinimą. Paaiškina
gyvavedystės pranašumus. Įvardija vištos kiaušinio dalis, nurodo jų paskirtį. |
8. Organizmų augimas ir vystymasis |
Ląstelių dalijimasis ir diferenciacija, šaknies
šalmelis, gaminamieji audiniai, brazdas, kamštis, metinė rievė, vystymasis,
vabzdžių pilnutinio ir nepilnutinio kitimo vystymasis, lerva, lėliukė. |
Vadovėlis, 35 p., 17 užd.,
36 p., laboratorija ,,Augimo tyrimas. |
Užduočių sąsiuvinis, 1215 p., 3137 užd. |
Susieja ląstelių dalijimąsi su organizmo augimu,
o diferenciaciją su vystymusi. Palygina žmogaus ir nariuotakojų augimą,
nurodo nėrimosi reikšmę. Parodo vietas, kur auga augalas. Paaiškina, kaip
vyksta augimas šaknies galiuke. Nustatyto medžio amžių pagal metines rieves.
Palygina pilnutinį ir nepilnutinį vabzdžių vystymąsi, pateikia pavyzdžių. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 3840 p. |
2 skyrius: SVEIKATA Siūlomas pamokų skaičius: 6 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos
|
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Gydytojau, aš susirgau! |
Ligos simptomai, užkrečiamoji liga,
neužkrečiamosios ligos. |
Vadovėlis, 43 p., 18 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 16, 17 p., 14 užd. |
Paaiškina ligos požymių (simptomų) sąvoką.
Išvardija kelių ligų požymius. Skirsto ligas į užkrečiamąsias ir
neužkrečiamąsias. Pateikia ligų sukėlėjų ir jų sukeliamų ligų pavyzdžių.
Nurodo ligų sukėlėjų plitimo būdus. |
2. Organizmo gynyba |
Infekcija, antikūnai, imuninė sistema,
imunitetas. |
Vadovėlis, 45 p., 16 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 18, 19 p., 59 užd. Į kitą pamoką mokiniai atsineša po tuščią vaisto
pakuotę ir informacinį lapelį. |
Nurodo fizines ir chemines kliūtis, trukdančias
ligų sukėlėjams patekti į vidinę organizmo terpę. Apibendrintai paaiškina
leukocitų, kaip imuninės sistemos dalies, veiklą. Analizuoja užkrečiamosios
ligos eigos kreivę. Paaiškina imuniteto susidarymą. |
3. Vaistai nuo ligų |
Vaistai, antibiotikai, šalutinis vaisto
poveikis. |
Vadovėlis, 47 p., 18 užd.,
metodas Vaisto informacinio lapelio nagrinėjimas. |
Užduočių sąsiuvinis, 20, 21 p., 1013 užd. |
Kritiškai vertina vaistų reklamą per
žiniasklaidos priemones. Paaiškina, kokie vaistai vadinami antibiotikais.
Žino, kad jie nenaikina virusų. Apibrėžia vaisto šalutinio poveikio sąvoką,
pateikia tokio poveikio pavyzdžių. Žino ir vadovaujasi vaistų vartojimo ir
laikymo taisyklėmis. Geba išnagrinėti vaisto informacinį lapelį. |
4. Švara ir higiena |
Dezinfekuojamosios priemonės, antiseptikai,
sterilizavimas, konservavimas. |
Vadovėlis, 50, 51 p., 18 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 21, 22 p., 1417 užd. Į kitą pamoką mokiniai atsineša muilo,
dezinfekuojamųjų priemonių ir kt. reikmenų laboratoriniams darbams. |
Palygina dezinfekuojamosios priemonės ir
antiseptiko poveikį. Paaiškina, kaip sterilizuojami chirurginiai įrankiai. Žino ir vadovaujasi asmens higienos taisyklėmis.
Nurodo maisto konservavimo būdus. |
5. Bakterijų auginimas mitybinėse terpėse |
|
Vadovėlis, 52 p., metodas Bakterijų auginimas
mitybinėse terpėse, laboratorija higieniniai tyrimai. |
Laboratorinių darbų apipavidalinimas, išvadų
formulavimas. |
Geba mitybinėse terpėse užauginti bakterijų
kolonijas. Žino ir vadovaujasi saugumo reikalavimais atliekant
mikrobiologinius eksperimentus. |
6. Kvaišalų vartojimas |
Narkotikai, narkotinės medžiagos, priklausomybė
(nuo kvaišalų), kofeinas, nikotinas, etanolis, alkoholikas, narkomanas. |
Vadovėlis, 56 p., 19 užd. |
Vadovėlis, 57 p., laboratorija Nealkoholiniai
kokteiliai; užduočių sąsiuvinis, 22, 23 p., 1822 užd. |
Žino narkotinių medžiagų apibrėžtį. Suvokia,
kaip atsiranda priklausomybė nuo
narkotikų. Įvardija legalius narkotikus (kofeiną, nikotiną, etanolį), nusako
jų žalą organizmui. Geba apsieti be svaigalų ir rūkalų. Įvardija kelis
nelegalius narkotikus, suvokia jų vartojimo pavojų. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 5860 p. |
3 skyrius: PAVELDĖJIMAS IR EVOLIUCIJA Siūlomas pamokų skaičius: 7 pamokos |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos
|
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Kintamumas |
Kintamumas, tolygusis ir netolygusis kintamumas,
paveldimieji požymiai, genai. |
Vadovėlis, 63 p., 17 užd.,
65 p. laboratorija Kintamumo tyrimas. |
Vadovėlis, 64 p. metodas Diagramų kūrimas
kompiuteriu, laboratorinių darbų apipavidalinimas, išvadų formulavimas; užduočių
sąsiuvinis, 24, 25 p., 15 užd. |
Apibrėžia kintamumo sąvoką. Skiria tolygųjį
kintamumą nuo netolygiojo, pateikia pavyzdžių. Paaiškina kintamumo
priežastis. Pateikia genų ir aplinkos nulemtų organizmo požymių pavyzdžių. |
2. Paveldimosios informacijos perdavimas |
Chromosomos, chromosomų rinkinys, DNR, genas, lytinės chromosomos: X ir Y, klonai. |
Vadovėlis, 68 p., 19 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 26, 27 p., 612 užd. |
Nurodo, kad ląstelės branduolyje yra chromosomų.
Įvardija jų skaičių žmogaus ląstelėse. Nurodo, kad chromosomos sudarytos iš
cheminės medžiagos (DNR), kurios atkarpose
(genuose) yra užkoduota informacijos. Apibendrintai aiškina, kaip informacija
perduodama į lytines ląsteles ir ląstelėms dalijantis. Žino, nuo ko priklauso
naujagimio lytis. Paaiškina, kas yra klonas. |
3. Paveldėjimo ypatumai |
Dominuojantysis ir recesyvusis genas (požymis). |
Vadovėlis, 71 p., 16 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 28, 29 p., 1316 užd. |
Naudodamasis kortelių modeliu pademostruoja akių spalvos paveldėjimą. Savais žodžiais paaiškina
dominuojančiojo ir recesyviojo geno (požymio) sąvoką, pateikia pavyzdžių. |
4. Dirbtinė atranka |
Dirbtinė atranka, produktyvumas, dirbtinis
apsėklinimas, dirbtinis apdulkinimas. |
Vadovėlis, 74 p., 19 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 2931 p., 1721 užd. |
Remdamasis pavyzdžiu paaiškina, kaip žmogus vykdo
dirbtinę atranką. Nurodo, kokiomis kryptinis yra vykdoma naminių
gyvulių, paukščių, kultūrinių augalų
atranka. |
5. Gamtinė atranka |
Kova už būvį, prisitaikymas prie aplinkos
sąlygų, gamtinė atranka. |
Vadovėlis, 77 p., 17 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 31, 32 p., 22, 23 užd. |
Paaiškina, kas yra kova už būvį, pateikia
pavyzdžių. Susiedamas su kintamumu nurodo, kad vieni organizmai yra geriau
prisitaikę prie aplinkos, kiti prasčiau. Remdamasis pavyzdžiu paaiškina,
kaip gamta atrenka geriausiai prisitaikiusius organizmus. |
6. Evoliucijos teorija |
Evoliucija, fosilijos, evoliucijos teorija. |
Vadovėlis, 80 p., 17 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 32, 33 p., 2426 užd. |
Glaustai papasakoja apie Darvino kelionę laivu Beagle. Įvardija pagrindines gamtinės atrankos teorijos
tezes. Paaiškina, kodėl ši teorija sukėlė didelį šurmulį visuomenėje. Nurodo
problemas, su kuriomis įrodinėdamas teoriją susidūrė Darvinas. Turi
argumentuotą asmeninę nuomonę apie evoliucijos teoriją (gali būti ir
kritiška). |
7. Fosilijos |
Suakmenėjusios liekanos, atspaudai, pėdsakai,
koprolitai, inkliuzai, pereinamosios formos. |
Vadovėlis, 83 p., 18 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 33, 34 p., 2730 užd. |
Paaiškina, kaip susidaro fosilijos. Įvardija
fosilijų rūšis, pateikia pavyzdžių. Nurodo fosilijas, kaip vieną iš evoliucijos
įrodymų. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
Vadovėlis, 8486 p. |
4 skyrius: ORGANIZMAI IR APLINKA Siūlomas pamokų skaičius: 811 pamokų |
||||
Pamokos tema |
Sąvokos
|
Praktinė veikla |
Namų darbų užduotys |
Pasiekimai
|
1. Ekologija ir ekosistemos |
Ekologija, individas, populiacijos, bendrija,
ekosistema, buveinė. |
Vadovėlis, 89 p., 19 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 35, 36 p., 15 užd. |
Nurodo kelis pasirinktą organizmą veikiančius
aplinkos veiksnius. Trumpai apibūdina kiekvieną ekologijos tyrimo lygmenį
(individą, populiaciją, bendriją, ekosistemą). Apžvelgia ekosistemų įvairovę,
skirsto jas į gamtines ir dirbtines. Suvokia, kad aplinkos sąlygos
ekosistemose yra nevienodos. Pateikia prisitaikymo prie skirtingų aplinkos
sąlygų pavyzdžių. |
2. Prisitaikę prie aplinkos pokyčių |
Ramybės būsena, sakotakiai,
sakai, kaupiamieji organai, vienamečiai, dvimečiai ir daugiamečiai augalai,
žiemos miegas ir sąstingis, migracija. |
Vadovėlis, 92 p., 19 užd.,
94 p., metodas Paukščių žiedavimas. |
Užduočių sąsiuvinis, 3639 p., 612 užd. Galima ekskursija į Ventės rago ornitologinę
stotį. |
Pateikia organizmų prisitaikymo prie kintančių
aplinkos sąlygų pavyzdžių. Nurodo, kodėl lapuočiai medžiai rudenį numeta
lapus. Paaiškina, kaip spygliuočiai medžiai pakelia atšiaurią žiemą. Lygina
vienamečių, dvimečių ir daugiamečių žolinių augalų vystymosi ciklus. Nurodo
šiltakraujų ir šaltakraujų gyvūnų žiemojimo būdus, pateikia pavyzdžių.
Suvokia paukščių žiedavimo reikšmę. Žino, kaip elgtis aptikus žieduotą
paukštį. |
3. Bendrijos struktūra ir mitybos ryšiai |
Gamintojai, vartotojai, skaidytojai, mitybos
grandinės ir tinklai. |
Vadovėlis, 98 p., 110 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 40, 41 p., 1317 užd. |
Priskiria organizmus prie gamintojų, vartotojų
ir skaidytojų. Sudaro ir analizuoja mitybos grandines, tinklus. Suvokia ir
paaiškina gamintojų, vartotojų bei skaidytojų ryšius ekosistemoje. |
4. Konkurencija |
Konkurencija, nuosava teritorija, kenkėjai,
piktžolės, ekologinė niša. |
Vadovėlis, 101 p., 19 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 42, 43 p., 1822 užd. |
Paaiškina konkurencijos sąvoką. Nurodo dėl kokių
išteklių konkuruoja gyvūnai ir augalai. Įvardija kelis žmogaus konkurentus ir
nurodo kovos su jais būdus. Remdamasis pavyzdžiais aiškina konkurencijos
rezultatus: skirtingų ekologinių nišų susiformavimą arba vienos iš rūšių
išnykimą. |
5. Plėšrūnai ir grobis |
Slepiamoji ir įspėjamoji spalva, mimikrija. |
Vadovėlis, 104 p., 111 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 4345 p., 2327 užd. |
Remdamasis pavyzdžiais nurodo, kaip plėšrūnai
yra prisitaikę medžioti grobį, o grobis prisitaikęs išvengti plėšrūnų. Nusako
plėšrūnų įtaką grobio populiacijai ir
grobio įtaką plėšrūnų populiacijai. |
6. Aplinkos tarša |
Teršalai, šiltnamio dujos, šiltnamio efektas,
pasaulinis atšilimas, ekologinė katastrofa, rūgštieji krituliai, nitratai. |
Vadovėlis, 107 p., 110 užd. |
Užduočių sąsiuvinis, 46, 47 p., 2831 užd. |
Paaiškina šiltnamio efektą ir jo svarbą gyvybei
Žemėje. Įvardija pasaulinio atšilimo priežastis. Paaiškina rūgščiųjų kritulių
susidarymą, nurodo jų poveikį gyviesiems organizmams. Nurodo, kaip į vandens
telkinius patenka nitratų, įvardija šių teršalų daromą žalą. |
7. Aplinkosauga |
Saugomos teritorijos, rezervatas, draustinis,
nacionalinis ir regioninis parkas, Raudonoji knyga, žaliųjų judėjimas. |
Vadovėlis, 110 p., 19, 11 užd. |
Vadovėlis, 110 p., 10 užd.;
užduočių sąsiuvinis, 47, 48 p., 3236 užd. |
Nurodo rūšių nykimo priežastis. Pateikia
išnykusių rūšių pavyzdžių. Argumentuotai paaiškina, kodėl reikia išsaugoti
natūralią aplinką. Nurodo saugomų teritorijų kūrimo tikslus. Skirsto saugomas
teritorijas pagal apsaugos režimą. Išvardija Lietuvos svarbiausias saugomas
teritorijas: (gamtinius rezervatus ir nacionalinius parkus). Suvokia
Raudonosios knygos paskirtį. Nurodo kelis į Lietuvos raudonąją knygą įrašytus
organizmus. Žino Lietuvos nevyriausybines
aplinkosaugines organizacijas, įvardija jų tikslus ir nuveiktus
darbus. |
8. Išvyka į saugomą teritoriją |
|
Vadovėlis, 112 p., metodas Išvyka į saugomą
teritoriją. |
Išvykoje surinktos medžiagos rūšiavimas,
apipavidalinimas ir pasiruošimas atsikaitymui. Į kitą pamoką (pamokas) mokiniai atsineša
guminius batus, stiklainių su dangteliais, tinklelius planktonui gaudyti ir
kt. priemones. |
Aktyviai dalyvauja išvykos planavime ir
organizavime. Neužmiršta į išvyką pasiimti būtiniausių daiktų. Žino ir
vadovaujasi elgesio gamtoje taisyklėmis. Stebi gamtos reiškinius, renka
informaciją, dalyvauja bendroje veikloje. Geba surūšiuoti ir apibendrinti
išvykoje sukauptą medžiagą. |
911. Projektas Gėlojo vandens telkinio ekositema |
|
Pagal galimybes organizuojama viena arba kelios
išvykos prie vandens telkinio (telkinių) ir atsiskaitymas; vadovėlis, 120121
p., laboratorija Vandens ekosistemos tyrimas. |
Surinktos medžiagos ruošimas atsiskaitymui,
laboratorinių darbų apipavidalinimas. |
Žino ir vadovaujasi elgesio prie vandens telkinių
taisyklėmis. Savarankiškai stebi ir tyrinėja vandens telkinio ekosistemą.
Etiškai elgiasi su pagautais gyvūnais. Naudojasi raktu ir atpažįsta aptiktus
gyvūnus ir augalus. Tinkleliu pasigauna planktoninių organizmų, stebi juos
pro mikroskopą ir atpažįsta. Nustato vandens augalų požymius. Analizuoja
vandens paukščių elgesį. |
Skyriaus apžvalga, žinių ir gebėjimų patikra |
|
Edvardas Baleišis, Vilija Zdanevičienė