Teminis planas vadovėliui LAIKAS 11, BRIEDIS,
2011, bendrasis kursas
Įvadas |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 5 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Istorijos mokslas |
1.
Atskleisti istorijos tyrimo būdus. 2. Ugdyti domėjimąsi Europos istorija. |
Darbas su
dokumentais, iliustracijomis, aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Analai, Analų mokykla, istorijos filosofija, kronika, metraštis priešistorė. |
LAIKAS 11 I d. 6 ir 9 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 2 p. |
LAIKAS 11 I d. 3, 8 užduotys. |
Apibūdina istorijos tyrimo būdus. |
|
2. Istorijos šaltiniai ir tyrimai |
1.
Suformuoti vaizdinius apie istorijos
šaltinių įvairovę. 2. Ugdyti suvokimą, kad būtina kritiškai vertinti
istorijos šaltinius. |
Diskusija, darbas su iliustracijomis, aiškinimas,
lyginamoji analizė. |
Akmens amžius, bronzos amžius, geležies amžius, Grigaliaus kalendorius, Julijaus kalendorius, mezolitas, neolitas, paleolitas. |
LAIKAS 11 I d. 10 ir 13 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 2 p. |
LAIKAS 11 I d.
3, 5 užduotys. |
Apibūdina istorijos šaltinius ir jų tipus, |
|
3. Laikas ir erdvė istorijoje |
1.
Suformuoti erdvės ir laiko
suvokimo istorijoje vaizdinius. 2. Ugdyti suvokimą, kad istorija skirstoma į įvairius
laikotarpius. |
Diskusija, darbas su iliustracijomis, aiškinimas,
lyginamoji analizė. |
Genealogija, heraldika, interpretacija, istorijos šaltinis, numizmatika, paleografija, sfragistika. |
LAIKAS 11 I d. 14 ir 17 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 2p. |
LAIKAS 11 I d. 4, 6 užduotys. |
Apibūdina erdvės ir laiko vietą istorijoje. |
|
4. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka
mokytojas savo nuožiūra,
atsižvelgdamas į klasės gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
5. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis, dokumentu. |
Akmens amžius, analai, Analų mokykla, bronzos amžius, geležies amžius, genealogija, Grigaliaus kalendorius, heraldika, istorijos šaltinis, Julijaus kalendorius, kronika, metraštis, mezolitas, neolitas, numizmatika, paleolitas, priešistorė, sfragistika. |
|
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir pateikiami vertinimai apie istorinius įvykius ir
reiškinius. |
|
Antikos
civilizacijos |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 9 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Senovės Graikija: nuo Kretos civilizacijos iki
Aleksandro Makedoniečio imperijos |
1.
Suformuoti vaizdinius apie graikų civilizaciją ir jos laimėjimus. 2. Ugdyti suvokimą, kad graikų mokslo, kultūros
palikimu naudojamės ir šiandien. |
Darbas su žemėlapiu, dokumentais, iliustracijomis,
aiškinimas, lyginamoji analizė, diskusija. |
Akropolis, aristokratija, Atika,
demokratija, Helada,
helenizmas, kolonizacija, metropolija, pilietis, polis, tironas. |
LAIKAS 11 I d. 38 ir 42 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 2228 p. |
LAIKAS 11 I d.
7, 8 užduotys. |
Nurodo, kurios senovės Graikijoje atsiradusios
valstybės valdymo formos, režimai gyvavo vėlesniais laikais. |
|
2. Senovės
Graikijos kultūra |
1.
Suformuoti vaizdinius apie graikų religiją. 2. Ugdyti suvokimą, jog senovėje olimpinės žaidynės
buvo ne tik sporto, bet ir religinė šventė. |
Diskusija, darbas su dokumentais, žemėlapiu, liustracijomis,
aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Akademija, drama epinė poezija, lyrika, orakulas simpoziumas. |
LAIKAS 11 I d. 43 ir 46 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 2228 p. |
LAIKAS 11 I d.
4, 7 užduotys. |
Nurodo, kurie senovės graikų kultūros laimėjimai buvo
naudojami vėlesniais laikais. |
|
3. Senovės Romos
valstybė |
1.
Suformuoti vaizdinius apie romėnų civilizaciją ir jos laimėjimus. 2. Ugdyti suvokimą, jog romėnų mokslinis, kultūrinis
palikimas naudojamas ir mūsų dienomis. |
Diskusija, darbas su dokumentais, iliustracijomis,
aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Barbaras, didysis tautų kraustymasis, dominatas, germanai, hunai, liaudies tribūnas, oligarchija, patricijas,
plebėjas, principatas, provincija, respublika, romėniškoji taika, senatas, tetrarchija, veto teisė. |
LAIKAS 11 I d. 47 ir 51 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 3041 p. |
LAIKAS 11 I d.
6, 8 užduotys. |
Nurodo, kurios senovės Romoje atsiradusios valstybės valdymo formos, režimai gyvavo vėlesniais laikais. |
|
4. Romėnų civilizacijos
kultūros palikimas |
1.
Suformuoti vaizdinius apie gyvenimą
senovės Romoje. 2. Ugdyti suvokimą, kad Roma buvo didžiausias to meto
pasaulio miestas. |
Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu,
iliustracijomis ir dokumentais, diskusija. |
Akvedukas, amfiteatras autarkija, latifundija, mecenatystė, muzėjonas, nekaltumo prezumpcija, panteonas, romanizacija, sentencija, stoicizmas, termos, vestalė. |
LAIKAS 11 I d. 52 ir 55 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 3041 p. |
LAIKAS 11 I d.
5, 6 užduotys. |
Nurodo, kurios romėnų teisės idėjos ir institucijos
gyvavo vėlesniais laikais. |
|
5. Krikščionybės atsiradimas |
1.
Atskleisti krikščionybės atsiradimo priežastis. 2.
Ugdyti suvokimą, jog krikščionybė yra
viena iš pasaulinių religijų. |
Diskusija, darbas su žemėlapiu, dokumentais,
iliustracijomis, aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Apaštalas, dogma, evangelija, katakomba, krikščionybė, mesijas, Milano ediktas, Nikėjos susirinkimas, pagonybė, pontifikas, vyskupas. |
LAIKAS 11 I d. 56 ir 59 p. Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 40 p. |
LAIKAS 11 I d.
6, 8 užduotys. |
Nustato kas padėjo krikščionybei plisti Europoje nuo jos pripažinimo iki tapimo viešpataujančia viduramžių Europos religija. |
|
6. Europos visuomenės antikinės ištakos |
1.
Suformuoti vaizdinius apie antikos paveldo įtaką įvairių laikotarpių Europos
visuomenėms. 2.
Ugdyti suvokimą, kad antikos paveldas išliko iki mūsų dienų. |
Aiškinimas, diskusija, darbas su vadovėlio tekstu,
žemėlapiu, iliustracijomis ir dokumentais. |
Akvedukas, amfiteatras, demokratija, drama, krikščionybė,
lyrika, nekaltumo prezumpcija,, oligarchija, pilietis, respublika, senatas, sentencija, vyskupas. |
LAIKAS 11 I d. 38 ir 59 p. (Mokytojas savo nuožiūra parenka tai, kas
svarbiausia). Senovės istorija: atlasas, konspektas, žodynas.
Leidykla Briedis, 2009, 2228 p. Užduotys. |
LAIKAS 11 I d. 4 užd. 42 p., 4, 6 užduotys
46 p., 8 užd. 51 p., 7 užd.
55 p. |
Atpažįsta antikos laikais atsiradusias politines,
kultūrines ir teisines idėjas vėlesnių laikų panašiuose reiškiniuose. |
|
7. Metodas: Kaip nagrinėti istorijos schemas? |
1. Lavinti darbo su istorijos schemomis įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Darbas su vadovėlio tekstu, lyginamoji analizė, schemos
nagrinėjimas, diskusija. |
|
LAIKAS 11 I d. 62 ir 63 p. |
LAIKAS 11 I d. 2 užd. |
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. |
|
8. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
9. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Akademija, akropolis, akvedukas, amfiteatras, apaštalas, aristokratija, demokratija, didysis tautų kraustymasis, epinė poezija,
evangelija, helenizmas, krikščionybė, latifundija, metropolija,
Milano ediktas, nekaltumo prezumpcija, Nikėjos susirinkimas, oligarchija, orakulas,
pagonybė, panteonas, patricijas, pilietis,
plebėjas, polis, pontifikas, respublika, romėniškoji taika, senatas, sentencija,
veto teisė, vyskupas. |
LAIKAS 11 I d. 64 ir 65 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
Lietuvos priešistorė |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 5 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Ūkio raida |
1. Suformuoti vaizdinius apie priešistorės žmonių
gyvenimą ir verslus nuo paleolito iki neolito laikotarpių. 2. Formuoti supratimą, jog neolito laikotarpiu priešistorės
žmonių gyvenime įvyko esminių permainų. |
Diskusija, darbas su iliustracijomis, aiškinimas,
lyginamoji analizė. |
Ariamoji (pūdyminė) žemdirbystė, balų rūda, Damasko plienas, gintaras, juvelyras, kūlgrinda, lietuviški ilgieji, lydiminė žemdirbystė, materialinė kultūra, piliakalnis, pilis, titnagas. |
LAIKAS 11 I d. 68 ir 71 p. |
LAIKAS 11 I d.
4, 7 užduotys. |
Įvertina gamtos vaidmenį priešistorės žmonių gyvenime. Apibūdina ūkio raidą priešistorės laikotarpiu. |
|
2. Nuo baltų iki lietuvių tautos susidarymo |
1. Atskleisti baltų genčių ir lietuvių tautos susidarymo
priežastis. 2.
Ugdyti suvokimą, jog baltų genčių pagrindu susiformavo lietuvių, latvių bei
prūsų tautos. |
Aiškinimas, diskusija, pasakojimas, darbas su
žemėlapiu, dokumentais, iliustracijomis, vadovėlio tekstu. |
Aisčiai, asimiliacija, autochtonai, baltai, dykra, etnogenezė, finougrai, gotai, indoeuropiečiai, iranėnai, prabaltai, prokalbė, rytų baltai, sanskritas, slavai, tauta, vakarų baltai. |
LAIKAS 11 I d. 72 ir 75 p. |
LAIKAS 11 I d. 2,
7 užduotys. |
Apibūdina ikivalstybinio
laikotarpio baltų žemių teritorinę ir politinę
organizaciją. |
|
3. Visuomenė ir dvasinis pasaulis |
1. Suformuoti vaizdinius apie ikikrikščioniškąją
Lietuvos kultūrą ir visuomenę. 2. Ugdyti suvokimą, jog nemaža dalis pagoniškosios
kultūros elementų iki šių dienų išliko lietuvių tradicijose ir papročiuose. |
Aiškinimas, darbas su
iliustracijomis, dokumentu, diskusija. |
Alkas, baltų dievų panteonas, dausos, dvasinė kultūra, gimininė bendruomenė, karinė demokratija, kunigaikštis, matriarchatas, ochra, pasaulėžiūra, pasaulio medis, patriarchatas, pilkapis, teritorinė (lauko) bendruomenė, urna, vėlė, žemė. |
LAIKAS 11 I d. 76 ir 79 p. |
LAIKAS 11 I d.
5, 7 užduotys. |
Apibūdina esminius pagoniškosios visuomenės ir
dvasinio pasaulio bruožus. |
|
4. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
5. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Aisčiai, alkas, asimiliacija, autochtonai, baltai, balų rūda, dvasinė kultūra, etnogenezė,
finougrai, gimininė bendruomenė, gintaras, gotai, indoeuropiečiai, iranėnai, kunigaikštis, materialinė kultūra, ochra, pasaulėžiūra,
pilkapis, prabaltai, prokalbė, rytų baltai, sanskritas, slavai, tauta, teritorinė (lauko) bendruomenė, titnagas, urna, vakarų baltai, vėlė, žemė. |
LAIKAS 11 I d. 82 ir 83 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
Ankstyvieji
viduramžiai Europoje |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 8 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Bizantijos imperija |
1.
Suformuoti vaizdinius apie Bizantijos politinį ir visuomeninį gyvenimą. 2. Ugdyti suvokimą, jog Bizantijos palikimas padarė
didelę įtaką tolesnei Europos raidai. |
Diskusija, darbas su žemėlapiu, dokumentais,
iliustracijomis, aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Basilėjas, bizantinis stilius, ikona, katalikybė, kirilica, mozaika, patriarchas, popiežius, schizma, stačiatikybė, tema. |
LAIKAS 11 I d. 86 ir 89 p. |
LAIKAS 11 I d. 2,
7 užduotys. |
Apibūdina Bizantijos imperijos politinę ir
administracinę struktūrą. Atpažįsta Bizantijos imperijos kultūrinį palikimą
vėlesniais laikais. |
|
2. Arabai ir islamo atsiradimas |
1.
Atskleisti islamo atsiradimo priežastis. 2. Suformuoti vaizdinius apie Arabų kalifato raidą. |
Diskusija, darbas su dokumentais, žemėlapiu,
iliustracijomis, aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Arabeska, džihadas, emyras, hidžra, islamas, kalifas, Koranas, mečetė, musulmonai, sunizmas šariatas, šiizmas, teokratinis. |
LAIKAS 11 I d. 90 ir 93 p. |
LAIKAS 11 I d.
3, 7 užduotys. |
Nurodo islamo atsiradimo aplinkybes. Įvardina būdus, kuriais
arabų kultūros laimėjimai viduramžiais pasiekė Europą |
|
3. Krikščionybės
plitimas Europoje |
1. Atskleisti krikščionybės paplitimo Europoje
priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, jog krikščionybė viena iš
pasaulinių religijų. |
Diskusija, darbas su žemėlapiu,
dokumentais, iliustracijomis, aiškinimas, lyginamoji analizė. |
Abatas, celibatas, grigališkasis choralas, misionierius, regula, vienuolis. |
LAIKAS 11 I d. 94 ir 97 p. |
LAIKAS 11 I d.
4, 8 užduotys. |
Nustato kas padėjo krikščionybė plisti Europoje iki tapimo viešpataujančia viduramžių
Europos religija. |
|
4. Krikščionybės įsigalėjimo Europoje reikšmė |
1. Atskleisti krikščionybės paplitimo Europoje
priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, kad barbarų krikštas sujungė barbarų
germanų bei antikos kultūrą ir sudarė sąlygas susikurti Europos
krikščioniškąja civilizacijai. |
Aiškinimas, darbas su
iliustracijomis, dokumentais, diskusija. |
|
LAIKAS 11 I d. 94 ir 97 p. |
LAIKAS 11 I d.
1, 6 užduotys. |
Nusako krikščionybės įtaką
visuomenei, valstybei ir kultūrai viduramžių Europoje. |
|
5. Karolio Didžiojo imperija ir Europos valstybių
kūrimasis |
1.
Suformuoti vaizdinius apie frankų imperijos sukūrimą. 2. Atskleisti frankų imperijos nuopelnus Europos
kultūriniam palikimui. |
Aiškinimas, diskusija, pasakojimas, darbas su žemėlapiu,
dokumentais, iliustracijomis, vadovėlio tekstu. |
Beneficija, dinastija, frankai, grafas, grafystė, Karolingų atgimimas, saracėnas, vikingas. |
LAIKAS 11 I d. 98 ir 101 p. Ankstyvieji viduramžiai Europoje. Sieninis
žemėlapis. Leidykla Briedis, 2007. |
LAIKAS 11 I d. 1, 2 užduotys. |
Apibūdina frankų valstybės valdymą. Įvardija valstybes
įkurtas suirus frankų imperijai. |
|
6. Metodas: Kaip nagrinėti kontūrinį žemėlapį? |
1.
Lavinti darbo su kontūriniu žemėlapiu įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Darbas su vadovėlio tekstu, lyginamoji analizė,
kontūrinio žemėlapio nagrinėjimas, diskusija. |
|
LAIKAS 11 I d. 104 ir 105 p. |
Išnagrinėti pasirinktą kontūrinį žemėlapį ir pateikti klasei. |
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
7. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
8.Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Abatas, arabeska, basilėjas, beneficija, bizantinis stilius, celibatas, dinastija džihadas, grafystė, hidžra, ikona, islamas, kalifas, Karolingų atgimimas, katalikybė, kirilica, Koranas, mečetė, misionierius, mozaika, musulmonas, patriarchas, popiežius, regula, schizma, stačiatikybė, sunizmas, šariatas, šiizmas, tema, teokratinis. |
LAIKAS 11 I d. 106 ir 107 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
Brandieji ir
vėlyvieji viduramžiai Europoje |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 10 pamokų |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Feodalizmas |
1.
Atskleisti feodalizmo atsiradimo priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, kad viduramžiais žmonės
priklausė tam tikroms įstatymuose
apibrėžtoms visuomenės grupėms luomams. |
Aiškinimas, darbas su
iliustracijomis, dokumentais, diskusija. |
Baudžiauninkas, feodalizmas, feodas, imunitetas, investitūra, luomas, marginalas, privilegija, senjoras, vasalas. |
LAIKAS 11 I d. 110 ir 113 p. |
LAIKAS 11 I d. 1, 2 užduotys. |
Paaiškina feodalizmo bruožus Vakarų Europoje viduramžiais. |
|
2. Luominė visuomenė ir šeimos samprata viduramžiais |
1.
Suformuoti vaizdinius apie viduramžių luominę visuomenę. 2.
Ugdyti suvokimą, jog viduramžių šeimoje kiekvienas narys turėjo tam tikrų
pareigų. |
Pokalbis, darbas su dokumentais, lyginamoji analizė,
aiškinimas. |
Antisemitizmas, luomas, marginamas ,pogromas, privilegija. |
LAIKAS 11 I d. 110 ir 113 p. |
LAIKAS 11 I d. 4, 6 užduotys. |
Apibūdinta luominės viduramžių Vakarų Europos visuomenės ir šeimos modelį. |
|
3. Viduramžių
valstybė: nuo feodalinio susiskaldymo iki centralizacijos |
1.
Atskleisti feodalinio susivaldymo priežastis. 2.
Ugdyti suvokimą, kad svarbiausi centralizacijos iniciatoriai viduramžiais
buvo karaliai. |
Aiškinimas, diskusija, pasakojimas, darbas su
dokumentais, iliustracijomis, vadovėlio tekstu. |
Centralizacija, Didžioji laisvių chartija, domenas, feodalinis susiskaldymas, kanceliarija, lordas, luominė monarchija, parlamentas. |
LAIKAS 11 I d. 114 ir 117 p. |
LAIKAS 11 I d. 3, 5 užduotys. |
Nurodo feodalinio susiskaldymo priežastis, apibūdina
centralizaciją viduramžių Europoje. |
|
4. Katalikų bažnyčios galia viduramžiais |
1. Suformuoti vaizdinius apie valdžios pasiskirstymą
viduramžiais. 2. Ugdyti suvokimą, jog viduramžiais nuolatos varžėsi
religinė ir pasaulietinė valdžios. |
Aiškinimas, darbas su
dokumentais, vadovėlio tekstu, iliustracijomis, diskusija, pokalbis. |
Dešimtinė, ekskomunika, eretikas, inkvizicija, kardinolas, piligrimas, relikvija, simonija, sinodas, Vormso konkordatas. |
LAIKAS 11 I d. 118 ir 121 p. |
LAIKAS 11 I d. 6, 7 užduotys. |
Apibūdina religinę ir pasaulietinę
valdžias. Paaiškina Romos popiežiaus statusą
ir įtaką Europos politiniame gyvenime viduramžiais. |
|
5. Kryžiaus žygiai |
1. Atskleisti kryžiaus žygių priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, kad kryžiaus žygiai turėjo ir
teigiamų, ir neigiamų pusių. |
Pasakojimas, diskusija, darbas su dokumentais,
žemėlapiu, iliustracijomis, vadovėlio tekstu. |
Kryžiaus žygis, kryžininkas, mongolai (totoriai), rekonkista. |
LAIKAS 11 I d. 122 ir 125 p. |
LAIKAS 11 I d. 5, 6 užduotys. |
Nurodo kryžiaus žygių priežastis ir
padarinius. |
|
6. Viduramžių Europos ūkis |
1.
Suformuoti vaizdinius apie Europos ūkį viduramžiais. 2. Ugdyti suvokimą, jog viduramžių Europos ūkio pagrindas
feodalizmas. |
Aiškinimas, diskusija, pasakojimas, darbas su
dokumentais, iliustracijomis, vadovėlio tekstu. |
Burmistras, cechas, gildija, Hanzos miestų sąjunga, lažas, mugė, natūrinis ūkis, pandemija. |
LAIKAS 11 I d. 126 ir 129 p. |
LAIKAS 11 I d. 1, 2 užduotys. |
Apibūdina viduramžių Europos ūkį, nurodo miestų
suklestėjimo priežastis. |
|
7. Viduramžių Europos kultūra |
1.
Suformuoti vaizdinius apie mokymąsi ir mokslą viduramžiais. 2.
Ugdyti suvokimą, jog viduramžiais mokslas tarnavo Dievui. |
Darbas su iliustracijomis, dokumentais, vadovėlio
tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Alchemija, astrologija, miraklis, misterija, scholastika, teologija, trubadūras, universitetas, |
LAIKAS 11 I d. 130 ir 133 p. |
LAIKAS 11 I d. 1, 2 užduotys. |
Apibūdina brandžiųjų ir vėlyvųjų viduramžių Europos
mokslą ir švietimą. |
|
8. Metodas: kaip nagrinėti rašytinį šaltinį? |
1.
Lavinti darbo su rašytiniais šaltiniais įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Darbas su vadovėlio tekstu, lyginamoji analizė,
rašytinių šaltinių nagrinėjimas, diskusija. |
|
LAIKAS 11 I d. 136 ir 137 p. |
LAIKAS 11 I d. 2 užd. |
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
9. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
10.Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Alchemija, astrologija, burmistras, cechas, Didžioji laisvių chartija, domenas, ekskomunika, gotika, Hanzos miestų sąjunga,
imunitetas, investitūra, kanceliarija, luominė monarchija, mongolai (totoriai), mugė,
natūrinis ūkis, pandemija, parlamentas, piligrimas, privilegija, rekonkista, relikvija, romanika, scholastika, simonija, sinodas, teologija, trubadūras, universitetas. |
LAIKAS 11 I d. 138 ir 139 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
|
|||||||
Naujųjų
laikų pradžia |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 9 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Didieji geografiniai atradimai |
1.
Atskleisti didžiųjų geografinių atradimų priežastis. 2. Ugdyti suvokimą,
kad didieji geografiniai atradimai pakeitė to meto pasaulėvaizdį,
paskatino mokslo plėtrą. |
Darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu, iliustracijų ir
dokumentų nagrinėjimas, diskusija. |
Astroliabija,
didieji geografiniai atradimai, Didžioji armada, karavelė,
kolonializmas, kompasas,
konkistadoras, Naujasis pasaulis, portulanas,
trikampė prekyba. |
LAIKAS 11 II d. 158 ir 161 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 3233 p. Geografinės kelionės ir atradimai. Sieninis
žemėlapis. Leidykla Briedis, 2007. |
LAIKAS 11 II d. 1, 3 užduotys. |
Įvardija didžiuosius geografinius atradimus, nurodo jų
priežastis. |
|
2. Renesansas |
1. Atskleisti
Renesanso epochos priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, jog ilgainiui Renesanso idėjos
pasklido po visą Europą. |
Darbas su iliustracijomis, dokumentais, vadovėlio
tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Heliocentrinė teorija, humanizmas, inteligentija, perspektyva, Renesansas. |
LAIKAS 11 II d. 162 ir 165 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 3435 p. |
LAIKAS 11 II d. 2, 3 užduotys. |
Apibūdina Renesanso epochos esminius bruožus. Nurodo
svarbiausius Renesanso centrus. |
|
3. Reformacija |
1.
Atskleisti reformacijos atsiradimo priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, kad reformacijos judėjimas
paskatino keistis katalikybę, kuri ilgainiui atsikratė daugumos ydų. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Avinjono nelaisvė, didžioji schizma, indulgencija, kalvinizmas,
Konstancos susirinkimas, nepotizmas, predestinacijos
teorija, protestantizmas,
reformacija, sekuliarizacija, Valstiečių
karas. |
LAIKAS 11 II d. 166 ir 169 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 36 p. |
LAIKAS 11 II d. 4, 5 užduotys. |
Apibrėžia reiškinius ir procesus, kurie laikomi reformacijos
pasireiškimu Vakarų Europoje. |
|
4. Katalikų bažnyčia atsinaujina |
1. Atskleisti katalikų ir reformatų tarpusavio kovos
eigą ir svarbiausius etapus. 2. Ugdyti suvokimą, jog ryžtingi
katalikų veiksmai padėjo atsikovoti prarastas pozicijas daugelyje Europos
šalių. |
Aiškinimas, darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis. |
Barokas, jėzuitas, katalikiškoji reforma, kontrreformacija, Nanto ediktas, pompastika, propaganda, sielovada, Tridento bažnytinis
susirinkimas, Trisdešimties metų karas. |
LAIKAS 11 II d. 170 ir 173 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 37 p. |
LAIKAS 11 II d. 3, 4 užduotys. |
Apibrėžia reiškinius ir procesus, kurie laikomi kontrreformacijos pasireiškimu Vakarų Europoje. |
|
5. Reformacijos ir kontrreformacijos poveikis valstybei
ir visuomenei |
1. Atskleisti reformacijos ir kontrreformacijos poveikį
valstybei ir visuomenei. 2. Ugdyti suvokimą, kad buvusi
vientisa katalikiškoji Europa ilgam pasidalino į katalikišką ir
protestantišką stovyklas. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
|
LAIKAS 11 II d. 169 ir 173 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 36-37 p. |
LAIKAS 11 II d. 6, 7 užduotys 173 p. |
Nurodo reformacijos
ir kontrreformacijos poveikį valstybei ir visuomenei. |
|
6. Naujųjų laikų pradžios Europos ūkis ir visuomenė |
1.
Suformuoti vaizdinius apie Europos ūkį ir visuomenę naujaisiais laikais. 2. Ugdyti suvokimą, jog naujų laikų ūkio ir visuomenės
varomoji jėga buvo kapitalizmas. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Bajorija, bankas, buržuazija, čekis, infliacija, kainų revoliucija, kapitalas, kapitalizmas, manufaktūra, merkantilizmas, proletariatas, rinka, vekselis. |
LAIKAS 11 II d. 174 ir 177 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 44 p. |
LAIKAS 11 II d. 1, 2 užduotys. |
Apibrėžia reiškinius ir procesus, kurie skatino kapitalizmo formavimąsi Vakarų Europoje. |
|
7. Metodas: Kaip nagrinėti vaizdinius istorijos
šaltinius? |
1.
Lavinti darbo su vaizdiniais šaltiniais įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Darbas su vadovėlio tekstu, lyginamoji analizė,
vaizdinių šaltinių nagrinėjimas diskusija. |
|
LAIKAS 11 II d. 180 ir 181 p. |
LAIKAS 11 II d. 2 užd. |
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir pateikiami vertinimai apie istorinius įvykius ir
reiškinius. |
|
8. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
9. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Astroliabija, Avinjono nelaisvė, barokas, buržuazija, didieji
geografiniai atradimai, didžioji schizma, heliocentrinė teorija, humanizmas, indulgencija, infliacija, jėzuitas, kainų revoliucija, kalvinizmas,
kapitalas, kapitalizmas, karavelė, katalikiškoji reforma, kolonializmas, kontrreformacija, manufaktūra, merkantilizmas, Nanto ediktas, Naujasis
pasaulis, nepotizmas, predestinacijos
teorija, proletariatas, protestantizmas, reformacija, Renesansas, rinka, sekuliarizacija, sielovada, Tridento
bažnytinis susirinkimas, trikampė prekyba, Trisdešimties metų karas, Valstiečių
karas, vekselis. |
LAIKAS 11 II d. 182 ir 183 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
Nuo
absoliutizmo iki revoliucijų |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 7 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Naujųjų laikų pradžios Europos valstybės |
1. Atskleisti absoliučiojo valdymo ypatybes. 2. Suformuoti vaizdinius apie apie absoliutizmo laikų Europos valstybes. |
Aiškinimas, darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis. |
Absoliučioji monarchija, intendantas, konstitucinė monarchija, lordas protektorius, Teisių bilis. |
LAIKAS 11 II d. 186 ir 190 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 4042 p. |
LAIKAS 11 II d. 6, 7 užduotys. |
Nurodo esminius absoliutizmo
bruožus. |
|
2. Apšvietos epocha |
1.
Atskleisti Apšvietos idėjų apie žmogaus, valstybės
ir visuomenės santykius kilmės priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, jog švietėjai gyvai domėjosi ne
atskira asmenybe, o visuomenės reikalais. |
Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė. |
Apšviestasis absoliutizmas, Apšvieta, kosmopolitizmas, laisvamanybė, masonas, mokslų akademija, švietėjas. |
LAIKAS 11 II d. 191 ir 194 p. |
LAIKAS 11 II d. 2, 3 užduotys. |
Apibūdina esminius apšvietos
bruožus ir idėjas. |
|
3. Jungtinių Amerikos Valstijų įkūrimas |
1.
Suformuoti vaizdinius apie Jungtinių Amerikos Valstijų susikūrimą. 2. Ugdyti suvokimą, kad amerikiečių pergalė Nepriklausomybės
kare skatino ir europiečius vaduotis iš karalių priespaudos. |
Aiškinimas, darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė. |
Boikotas, federacija, kongresas, konstitucija, nacija, Nepriklausomybės deklaracija, prezidentas, tautinė savimonė. |
LAIKAS 11 II d. 195 ir 198 p. |
LAIKAS 11 II d. 4, 5 užduotys. |
Apibūdina amerikiečių kelią į nepriklausomybę. |
|
4. Didžioji Prancūzijos revoliucija |
1.
Atskleisti Didžiosios Prancūzijos revoliucijos priežastis. 2. Ugdyti suvokimą, jog Didžioji Prancūzijos
revoliucija iki pamatų sugriovė buvusią santvarką. |
Aiškinimas, darbas su žemėlapiu, vadovėlio tekstu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis. |
Diktatūra, giljotina, jakobinai, Konventas, Nacionalinis susirinkimas, pilietinė visuomenė, sankiulotas, Termidoro
perversmas, Žmogaus ir piliečio teisių deklaracija. |
LAIKAS 11 II d. 199 ir 203 p. |
LAIKAS 11 II d. 6, 7 užduotys. |
Nurodo Didžiosios Prancūzijos revoliucijos priežastis. |
|
5. Didžiosios Prancūzijos revoliucijos reikšmė |
1.
Atskleisti Didžiosios Prancūzijos revoliucijos
įtaką Europos visuomenėse vykusiems
pokyčiams. 2.
Ugdyti suvokimą, jog Didžiosios Prancūzijos revoliucijos idėjos skatino
pilietinės visuomenės kūrimąsi. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Pilietinė visuomenė, Žmogaus ir piliečio teisių
deklaracija. |
LAIKAS 11 II d. 199 ir 203 p. |
LAIKAS 11 II d. 3, 5 užduotys. |
Paaiškina, kokių visuomenės pokyčių sukėlė Didžioji Prancūzijos revoliucija |
|
6. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
7. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Absoliučioji monarchija, apšviestasis absoliutizmas, Apšvieta, boikotas, diktatūra, federacija, giljotina,
intendantas, jakobinai, kongresas, konstitucija, konstitucinė monarchija,
Konventas, kosmopolitizmas, laisvamanybė, lordas protektorius, masonas, mokslų akademija, nacija, Nacionalinis susirinkimas, Nepriklausomybės deklaracija, pilietinė visuomenė,
prezidentas, švietėjas, tautinė savimonė, Teisių bilis, Termidoro perversmas, Žmogaus ir piliečio
teisių deklaracija. |
LAIKAS 11 II d. 206 ir 207 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
Viduramžių
Lietuva |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 9 pamokos |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Lietuvos visuomenė valstybės susidarymo išvakarėse |
1. Suformuoti vaizdinius apie Lietuvos visuomenę
valstybės susidarymo išvakarėse. 2.
Atskleisti ikivalstybinio laikotarpio baltų žemių teritorinę
politinę organizaciją. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Kalavijuočių ordinas, žemių
konfederacija. |
LAIKAS 11 II d. 210 ir 213 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 2425 p. |
LAIKAS 11 II d. 1, 3 užduotys. |
Apibūdina ikivalstybinio
laikotarpio baltų žemių teritorinę politinę organizaciją. |
|
2. Gediminaičių Lietuva |
1. Suformuoti vaizdinius apie Gediminaičių laikų
valstybės valdymą. 2. Ugdyti suvokimą, jog Gediminas daugelį pergalių
pasiekė vadovaudamasis diplomatija. |
Apklausa, darbas su dokumentais, vadovėlio tekstu,
iliustracijų nagrinėjimas, aiškinimas. |
Diarchija,
diplomatija, gerieji žmonės, gudai (rusėnai),
kaimynas, laukininkai, metropolija, šeimynykštis, tolerancija. |
LAIKAS 11 II d. 214 ir 218 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl.
Leidykla Briedis, 2010, 26 p. |
LAIKAS 11 II d. 3, 4 užduotys. |
Apibūdina Gediminaičių laikų
valstybės valdymą. |
|
3. LDK valdant Jogailai ir Vytautui |
1. Suformuoti vaizdinius apie Lietuvos Didžiąją
Kunigaikštystę galybės laikotarpiu. 2. Ugdyti suvokimą, kad Vytauto
valdymo metais LDK pasiekė galios viršūnę. |
Darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir
iliustracijomis, pokalbis, diskusija. |
Lietuvos Metrika, Magdeburgo teisė, personalinė unija, pretekstas. |
LAIKAS 11 II d. 219 ir 223 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 2829 p. |
LAIKAS 11 II d. 6, 7 užduotys. |
Apibūdina LDK valstybę ir visuomenę valdant Jogailai ir
Vytautui. |
|
4. LDK personalinių unijų su Lenkija laikais |
1.
Suformuoti vaizdinius apie LDK politikos kaitą personalinių unijų su Lenkija
laikais. 2. Atskleisti personalinių unijų su Lenkija priežastis. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis, dokumentais,
žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Algininkas, kaštelionas, I Lietuvos Statutas, Ponų taryba, urėdas, vaivada, vaivadija. |
LAIKAS 11 II d. 224 ir 227 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl.
Leidykla Briedis, 2010, 2830 p. |
LAIKAS 11 II d. 2 užd. |
Paaiškina Lietuvos ir Lenkijos dinastinės unijos priežastis ir esmę. Įvertina Lietuvos Statutų reikšmę Lietuvos visuomenei. |
|
5. Luominės visuomenės susidarymas LDK |
1.
Suformuoti vaizdinius apie pokyčius Lietuvos visuomenėje priėmus krikštą. 2. Ugdyti suvokimą, jog krikštas žymėjo naujo LDK
visuomenės etapo pradžią. |
Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė. |
Didikas, jidiš, kahalas, karaimas, lietuvininkas, litvakas, Mažoji Lietuva, politinė tauta, totorius, veldamas. |
LAIKAS 11 II d. 228 ir 231 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 30 p. |
LAIKAS 11 II d. 5, 6 užduotys. |
Apibūdina pokyčius Lietuvos visuomenėje priėmus
krikštą. Apibrėžia politinės tautos sąvoką LDK XVI-XVII a.
kontekste. |
|
6. Kultūros ir ūkio pokyčiai priėmus krikščionybę |
1. Suformuoti Lietuvos ūkio ir kultūros pokyčių
vaizdinius. 2. Ugdyti suvokimą, jog per labai trumpą laiką XVXVI a. LDK perėmė Vakarų Europos šalių kultūrą ir
tapo krikščioniškosios Vakarų civilizacijos dalimi. |
Apklausa, darbas su dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio
tekstu, iliustracijų nagrinėjimas, aiškinimas. |
Brolija, činšas, gatvinis kaimas, jurisdika, vaitas, Valakų reforma. |
LAIKAS 11 II d. 232 ir 235 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 31 p. |
LAIKAS 11 II d. 3, 4 užduotys. |
Apibūdina Lietuvos ūkio ir kultūros pokyčius priėmus krikštą. |
|
7. Metodas: Kaip tinkamai konspektuoti? |
1.
Lavinti konspektavimo įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Darbas su vadovėlio tekstu, lyginamoji analizė,
konspektavimas, diskusija. |
|
LAIKAS 11 I d. 238 ir 239 p. |
LAIKAS 11 II d. 2 užd. |
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškinti, kaip formuluojami argumentai ir pateikiami vertinimai apie istorinius įvykius ir
reiškinius. |
|
8. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
9. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Algininkas, brolija, činšas, didikas, diplomatija, gatvinis kaimas, gerieji žmonės, gudai (rusėnai), jidiš, jurisdika, kahalas, kaimynas, karaimas, lietuvininkas, Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė, Lietuvos Metrika, I
Lietuvos Statutas, litvakas, Mažoji
Lietuva, politinė tauta, Ponų taryba, tolerancija, totorius, urėdas, vaitas,
vaivada, vaivadija, Valakų reforma, veldamas, žemių konfederacija. |
LAIKAS 11 II d. 240 ir 241 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
LDK Abiejų
Tautų Respublikoje |
|||||||
Siūlomas
pamokų skaičius: 12 pamokų |
|||||||
Pamokos tema |
Pamokos
tikslai |
Metodai |
Sąvokos |
Praktinė
veikla |
Namų darbai |
Pasiekimai |
|
1. Abiejų Tautų
Respublikos įkūrimas ir valdymas |
1. Apibūdinti ATR įkūrimo priežastis. 2. Atskleisti pirmųjų renkamų valdovų valdymą. |
Aiškinimas, darbas su vadovėlio tekstu, žemėlapiu,
dokumentais ir iliustracijomis, pokalbis, lyginamoji analizė. |
Bajorų demokratija, Elekcinis
seimas, Henriko
artikulai, liberum veto,
Liublino unija, Pacta
conventa, pavieto seimelis, polonizacija, tarpuvaldis, Vyriausiųjų bajorų suvažiavimas. |
LAIKAS 11 II d. 244 ir 248 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 4647 p. |
LAIKAS 11 II d. 5 užd. Pasirinktinai: 271 p. užduotys. |
Paaiškina Liublino unijos tarp LDK ir Lenkijos karalystės priežastis. Apibūdina svarbiausiųjų LDK pareigūnų funkcijas susikūrus ATR. |
|
2. Abiejų Tautų Respublikos silpnėjimas |
1. Atskleisti karaliaus valdžios silpnėjimo Respublikoje
priežastis. 2. Suformuoti vaizdinius apie bajorų savivalę
Respublikoje XVII a. II pusėje XVIII a. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, žemėlapiu, vadovėlio tekstu, aiškinimas, diskusija. |
Anarchija, dinastinis karas, kazokas, konfederacija,
okupacija, Šiaurės karas. |
LAIKAS 11 II d. 249 ir 253 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 5051 p. |
LAIKAS 11 II d. 4, 5 užduotys. |
Nurodo LDK politinius, demografinius, ekonominius pokyčius nuo XVII a. vid.
iki XVIII a. vid.
Paaiškina, kaip XVII a. II pusės XVIII a. vid.
karai veikė LDK valstybės ir visuomenės raidą. |
|
3. Reformacija ir Katalikų bažnyčios reforma LDK |
1. Atskleisti protestantizmo kelią į Lietuvą. 2. Ugdyti suvokimą, jog protestantizmas Lietuvoje
nenurungė katalikybės. |
Darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir
iliustracijomis, pokalbis, diskusija. |
Arijonas,
bazilijonas, evangelikas reformatas, kalvarijos, unitas. |
LAIKAS 11 II d. 254 ir 257 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl.
Leidykla Briedis, 2010, 4849 p. |
LAIKAS 11 II d. 2, 6 užduotys. |
Apibūdina reformacijos ir kontrreformacijos poveikį LDK. |
|
4. LDK kultūra nuo baroko iki Apšvietos |
1. Suformuoti vaizdinius apie mokslą ir kultūrą LDK
XVIXIX a. 2. Parodyti Vilniaus akademijos indėlį į mokslą ir
kultūrą Lietuvoje. |
Darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir
iliustracijomis, pokalbis, diskusija. |
Edukacinė komisija. ekonomija, panegirika, pijoras. |
LAIKAS 11 II d. 258 ir 262 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 52 p. |
LAIKAS 11 II d. 4, 5 užduotys. |
Apibūdina barokinės kultūros apraiškas LDK. |
|
5. Valstybės reformos |
1.
Suformuoti vaizdinius apie ATR vykdytas reformas po I padalijimo. 2. Ugdyti
suvokimą, jog reformos neišgelbėjo silpnėjančios valstybės. |
Darbas su vadovėlio tekstu, dokumentais ir
iliustracijomis, pokalbis, diskusija. |
Abiejų Tautų tarpusavio įžadas, deputacija, Familija, Ketverių metų seimas, konfederacija, Lietuvos tautinė aukščiausioji taryba, Nuolatinė
taryba. |
LAIKAS 11 II d. 263 ir 267 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 5051 p. |
LAIKAS 11 II d. 1, 2 užduotys. |
Nurodo Ketverių metų seimo reformas. Apibrėžia 1791 m. gegužės 3-iosios konstitucijos nuostatas apie valstybės valdymą ir visuomenės grupes. |
|
6. Abiejų Tautų Respublikos žlugimas |
1.
Atskleisti ATR žlugimo priežastis. 2.
Ugdyti suvokimą, kad nesėkmingas sukilimas priartino ATR valstybingumo
panaikinimą. |
|
Abiejų Tautų tarpusavio įžadas, aneksija, deputacija, Lietuvos tautinė aukščiausioji taryba,
Nuolatinė taryba, Polaneco universalas, Targovicos
konfederacija. |
LAIKAS 11 II d. 263 ir 267 p. Viduramžiai: atlasas, konspektas,
žodynas 8 kl. Leidykla Briedis, 2010, 5051 p. |
LAIKAS 11 II d. 6 užd. |
Nurodo priežastis, lėmusias užsienio valstybių kišimąsi į ATR vidaus politiką ir valstybingumo praradimą. Nurodo valstybingumo praradimo padarinius Lietuvos
visuomenei. |
|
7. Metodas: Kaip nagrinėti statistikos duomenis? |
1.
Lavinti darbo su su statistikos duomenimis
įgūdžius. 2.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Darbas su vadovėlio tekstu, lyginamoji analizė,
statistikos duomenų nagrinėjimas, diskusija. |
|
LAIKAS 11 I d. 270 ir 271 p. |
LAIKAS 11 I d. 2 užd. |
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. . |
|
8. Darbas su istorijos šaltiniais |
1. Lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Lyginamoji analizė, darbas su iliustracijomis,
dokumentais, diskusija. |
|
Šaltinius parenka mokytojas savo nuožiūra, atsižvelgdamas į klasės
gebėjimus. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|
9. Kartojimo pamoka |
1. Įtvirtinti svarbiausius istorinius įvykius,
reiškinius, procesus, lėmusius dabartinės visuomenės raidą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
|
Užduotys ir aptarimas parenkami mokytojo nuožiūra,
atsižvelgiant į klasės gebėjimus, sunkiausiai įsisavintas, svarbiausias
temas. |
|
|
|
10. Kartojimo pamoka |
1. Įtvirtinti svarbiausius istorinius įvykius,
reiškinius, procesus, lėmusius dabartinės visuomenės raidą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
|
Užduotys ir aptarimas parenkami mokytojo nuožiūra,
atsižvelgiant į klasės gebėjimus, sunkiausiai įsisavintas, svarbiausias
temas. |
|
|
|
11. Kartojimo pamoka |
1. Įtvirtinti svarbiausius istorinius įvykius,
reiškinius, procesus, lėmusius dabartinės visuomenės raidą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3. Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
|
Užduotys ir aptarimas parenkami mokytojo nuožiūra, atsižvelgiant
į klasės gebėjimus, sunkiausiai įsisavintas, svarbiausias temas. |
|
|
|
12. Apibendrinamoji pamoka |
1.
Įtvirtinti skyriaus medžiagą. 2. Toliau lavinti darbo su dokumentu, žemėlapiu bei
iliustracijomis įgūdžius. 3.
Ugdyti gebėjimą savarankiškai bei kritiškai mąstyti. |
Apklausa raštu, darbas su žemėlapiu, iliustracijomis,
dokumentu. |
Abiejų Tautų tarpusavio įžadas, aneksija, arijonas, bajorų demokratija, bazilijonas, dinastinis karas, Edukacinė komisija. ekonomija, evangelikas reformatas, Familija, Henriko artikulai, kalvarijos, kazokas, Ketverių metų seimas, konfederacija, liberum veto, Liublino unija, Nuolatinė taryba, Pacta
conventa, pavieto seimelis,
pijoras, polonizacija, Šiaurės karas, Targovicos
konfederacija, tarpuvaldis, Unitas. |
LAIKAS 11 II d. 272 ir 273 p. |
|
Įvairiomis formomis žodine, rašytine, vaizdine apibendrina ir pateikia informaciją. Paaiškina, kaip formuluojami argumentai ir Pateikiami istorinių įvykių ir reiškinių
vertinimai. Paaiškina, kaip reikia atrinkti istorijos ir kitus informacijos šaltinius norint gauti informacijos apie praeitį. |
|